Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbolag protesterar mot ägarnas depåplaner

Landstingsägda Gamla Uppsala Buss gillar inte ägarnas planer på ny depå. Foto: Ulo Maasing.

Landstingsägda Gamla Uppsala Buss gillar inte ägarnas planer på ny depå. Foto: Ulo Maasing.

Ledningen för Gamla Uppsala Buss, GUB, varnar sina ägare för deras planer på att bygga en ny, stor bussdepå i Fyrislund i Uppsala. GUB kör stadsbussarna i Uppsala och ägs av landstinget i Uppsala län. Det finns stora nackdelar med en lokalisering till stadsdelen Fyrislund, både miljömässigt och kostnadsmässigt, skriver GUB:s styrelse och vd Claes-Göran Alm till sina ägare.

Stadsbussarnas depå är tänkt att flyttas från centrala Uppsala, men Gamla Uppsala Buss menar att området är för litet och snart kommer att kräva att ytterligare en depå byggs, och att läget även är för långt från centrum och att det därmed blir sämre för miljön och dyrare, rapporterar Sveriges Radio P4 Uppland.

– Det tar en kvart att åka ut hit och lika långt att åka tillbaka, så en halvtimme om dan sitter man nog och kör bort, säger Claes-Göran Alm till SR Uppland.

– Förmodligen blir det resenärerna som får betala för de ökade kostnaderna.

Gamla Uppsala Buss har cirka 180 bussar. Om man räknar lågt med att i genomsnitt 120 av dessa körs till och från depå dagligen innebär 30 minuters körtid till och från depå att det motsvarar cirka 8 – 10 heltidstjänster för att köra tomma bussar i Uppsala.

Redan 2007 pekade dåvarande branschorganisationen Bussbranschens Riksförbund (numera Sveriges Bussföretag) på att det fanns mycket luft i kollektivtrafiken. En mycket stor del av sin arbetstid ägnade bussörarna åt att inte köra passagerare.

Samtidigt utnyttjas inte bussarna hela särskilt effektivt, med negativ miljöpåverkan och dåligt kapitalutnyttjande som följd.

Rapporten konstaterade att bussförarna i genomsnitt bara är tillgängliga för resenärer under 65 procent av den betalda förartiden. Lönekostnaden för den tid som förarna inte är tillgängliga för resenärerna var  år 2007 2,8 miljarder kr. Det har inte blivit billigare sedan dess.

Skulle man räkna om siffrorna till andelar av förarkåren innebär det att av totalt cirka 18 000 förare som kör upphandlad busstrafik träffar 6 300 förare aldrig några resenärer. När inte förarna kör resenärer kör de tomma bussar tillbaka till garaget, sitter och väntar vid ändhållplatser och så vidare.

I tretton procent av alla utförda kilometrar med buss körs fordonet tomt utan resenärer ombord, när förarna utanför tidtabell kör bussen tillbaka till garaget. Det betyder att kollektivtrafiken varje dag i Sverige kör motsvarande 4 varv runt jorden och släpper ut 125 000 kg koldioxid helt utan resenärer ombord på bussen. När det gäller utsläppen har siffrorna antagligen blivit bättre sedan 2007.

Bussar som går i trafik förde regionala kollektivtrafikmyndigheterna används bara under 20 procent av trafikdygnet. Övrig tid står bussen i depå, används för framkörning till eller från linjen och så vidare, slog rapporten fast.

Frågan om den nya bussdepån i Uppsala saknar inte pikanta inslag.

Gamla Uppsala Buss är landstingsägt, vilket innebär att varningen till landstinget inifrån landstinget själv. Dessutom innebär det att politikerna i Gamla Uppsala Buss ifrågasätter politikerna i landstingsstyrelsen, som tagit ställning för Fyrislund. Särskilt problematiskt är det gör GUB:s styrelseordförande, Marie-Louise Ekholm(M) som även sitter i landstingsstyrelsen.

I praktiken är hon nu både för och emot en tänkta lokaliseringen av bussdepån. Samtidigt.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)