Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dags att avskaffa bussförarna?

Bussförare – behövs de i framtiden? Foto: Volvo Bussar.

Bussförare – behövs de i framtiden? Foto: Volvo Bussar.

Branschen måste enas om en gemensam utveckling av automatisk busstrafik utan förare. Det vore oerhört sorgligt för kollektivtrafiken om privatbilar kommer att kunna köra automatiskt, medan bussar kräver förare. Det skriver kollektivtrafikkonsulten Mats Börjesson i en debattartikel i Västerbottens-Kuriren. Börjesson är en av landets mest erfarna konsulter inom kollektivtrafikområdet.

I debattartikeln tar Mats Börjesson upp att tekniken för självstyrande fordon nu utvecklas snabbt för biltrafik. Han pekar på att olika tekniska lösningar för självstyrande och självparkerande bilar nu utvecklas snabbt och har kommit långt, både i Sverige och internationellt.

– I Sverige pågår nu i ett forskningsprojekt i vilket Volvo PV tillsammans med Trafikverket, Trafikstyrelsen, Göteborgs stad och Lindholmen science park ska testa självstyrande bilar. År 2017 ska 100 självstyrande bilar testas på utvalda motorvägar runt Göteborg med vanliga privatpersoner som testförare, skriver Börjesson.

På samma sätt som för biltrafiken kan utvecklingen mot förarlösa bussar ske stegvis, anser Börjesson. Ett första steg skulle kunna vara automatisk angöring av hållplatser. Det gör stoppen mjukare och underlättar på- och avstigning eftersom bussen kommer närmare kantstenen.

Nästa steg kan vara automatisk hastighetsanpassning för exakt tid till hållplats.

– Ett viktigt steg vidare är att bussarna automatisk kör i sin fil. Det skulle innebära att bussfiler och bussgator skulle kunna göras smalare. Nästa steg kan vara att bussar kan köra i kolonn på gemensamma linjesträckningar som i en kö där endast första bussens förare behöver köra. I den efterföljande bussen eller bussarna kan föraren koppa in avståndshållare och hjälpa resenärer i stället för att hålla i ratten, skriver Börjesson.

Han pekar också på att självstyrande bussar har en ekonomisk fördel:

– Jämfört med spårväg och spårtaxi kräver automatisk busstrafik ingen ny infrastruktur som vi ska finansiera, bygga och underhålla. När bussarna körs automatisk kräver de i stället mindre utrymme på vägen. Tekniken kommer att finnas i fordonen. Denna lösning är billigare än att bygga nya spår eller nya transportsystem.

– Vi behöver inte heller spårväg av miljöskäl eftersom det redan finns bussar som drivs på biogas och el och alltså är lika miljövänliga som spårtrafik.

– Kanske är ändå största fördelen med förarlös busstrafik på vanliga vägar att man kan skapa en mer attraktiv kollektivtrafik. Om vi kan köra bussar utan förare minskar kostnaden markant. Det innebär att vi kan erbjuda bättre trafik till lägre kostnad. Vi kan skapa ett finmaskigt nät av busslinjer som kör med täta turer även i mindre tätt bebyggda områden, skriver Mats Börjesson.

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Då undrar man hur man skall kunna köpa biljett ladda på sitt kort. Om en nödsituation inträffar vem rycker in då, vem larmar? Och att helt förlita sig på teknik aldrig. Det finns ju dörrbromsar hur länge har dessa varit standard på bussar i sverige? Hur många har varit med om att bussen rullar iväg när man öppnat dörren och släppt fotbromsen. När inte detta fungerar idag så är jag skeptisk till en förarlös buss.

  2. Det här var något av det dummaste jag läst på länge!!!

    ”Nästa steg kan vara automatisk hastighetsanpassning för exakt tid till hållplats.”

    Hur skulle automatiken kunna anpassa hastigheten annorlunda än en människa? Finns det hinder i vägen eller kunder som krånglar så klarar väl inte automatiken av det bättre än en människa?

    ”Ett viktigt steg vidare är att bussarna automatisk kör i sin fil. Det skulle innebära att bussfiler och bussgator skulle kunna göras smalare.”

    Detta går att ordna redan idag!

    ”Nästa steg kan vara att bussar kan köra i kolonn på gemensamma linjesträckningar som i en kö där endast första bussens förare behöver köra. I den efterföljande bussen eller bussarna kan föraren koppa in avståndshållare och hjälpa resenärer i stället för att hålla i ratten, skriver Börjesson.”

    Även detta går att ordna idag – och i praktiken är det väl så det går till!?!? Och här ska det helt plötsligt finns en människa i varje buss – som konduktör??

    ”Han pekar också på att självstyrande bussar har en ekonomisk fördel: Jämfört med spårväg och spårtaxi kräver automatisk busstrafik ingen ny infrastruktur som vi ska finansiera, bygga och underhålla. När bussarna körs automatisk kräver de i stället mindre utrymme på vägen.”

    Varför/hur skulle bussarna ta mindre plats utan förare?????

    ”Vi behöver inte heller spårväg av miljöskäl eftersom det redan finns bussar som drivs på biogas och el och alltså är lika miljövänliga som spårtrafik.”

    Något vettigt i alla fall…

    ”Om vi kan köra bussar utan förare minskar kostnaden markant. Det innebär att vi kan erbjuda bättre trafik till lägre kostnad.”

    Mer arbetslöshet – fler människor att klaga på ”som bara är arbetslösa och inte gör något”…..

    ”Vi kan skapa ett finmaskigt nät av busslinjer som kör med täta turer även i mindre tätt bebyggda områden”

    Går att skapa redan idag…

  3. Börjesson kan ta sig i brasan.. men den är väl konstgjord den också får man förmoda..
    Det här visste jag skulle komma.. tur att man hinner lägga av innan det blir verklighet.
    Serviceyrke… ha ha ha

  4. Det handlar inte om vad som är best rent körtekniskt, funktionsmessigt, för det är självklart att den mänskliga hjärnan går ej att ersätta än så länge, utan det handlar om pengar! Den ryggradslöse tönten är ute efter våra löner. Förarlöner som enligt honom är alldeles för höga. Han har nog en 50000 kr netto varje månad, men han räknar inte oss som människor, utan bara några som är i vägen för utvecklingen.
    All teknisk utveckling av den sorten som ovan, leder alltid till ännu mer massarbetslöshet, men han bryr sig inte den hänsynslöse, utan han ser bara besparingar.
    Du Mats! Varför inte låta andra duktigare nationer utveckla tekniken och när den väl fungerar, då ska svenskarna hugga i och applicera den i Sverige.
    Här i Sverige har vi inte ens fungerande ljussignal, det krånglar alltid någonstans!
    Bussarna likaså.
    Hur skulle vi kunna lita på själrullande bussar, utan någon mänsklig närvaro.
    Själv skulle jag inte vilja sitta i en buss som pajar mitt på sommaren utan fungerande Ac. där dörrarna låses pga. säkerhetsrisk, och service skulle anlända efter någon halvtimme osv.
    Dagens självrullande bilar har ratt, och där sitter någon som kan ta över om det behövs.
    Tekniken kommer att krångla oavsett konstruktion, med tragiska följder. Men då skulle Mats Börjesson skylla ifrån sig, att det är inte hans fel! Han skulle slingra sig undan och försvinna.
    För honom är det här bara en leksak som tillfredställer hans sjuklige nyfikenhet.
    Och Mats! Varför snackar du dynga, om att förarna kör vingligt?
    Sista tiden ni har smalnat av vägarna överallt på ett sådant sätt att bussarna klarar sig knappt i körbanan.
    Guppiga vågiga vägar, med en massa brunnslock som har sjunkit i, är som gör att vi kör vingligt när vi försöker undvika dessa.
    Västsvenska vägarna är i väldigt dålig skick oavsett ansträngningar, för det är kvalitén som är fel på.
    Hur skall självstyrande bussar kunna klara dessa vägar!?

Lämna ett svar till Louise Pagden Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)