Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt i norsk oljestad

Holländska Ebusco levererr batteribussar till Stavanger. I fjol testades bussen av bland andra Flygbussarna i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Holländska Ebusco levererr batteribussar till Stavanger. I fjol testades bussen av bland andra Flygbussarna i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Ännu en nordisk stad lanserar nu elbussar i stadstrafiken. Det är den norska oljemetropolen  Stavanger som i höst får två helt elektriska bussar i trafiken. Leverantör är holländska Ebusco som förra året visade sin batteribuss på flera håll i Sverige, bland annat för Flygbussarna i Stockholm.

Syftet med att sätta in två elbussar i stadstrafiken är att under verkliga, norska förhållanden testa räckvidd och driftsäkerhet för eldrivna bussar i linjetrafik, uppger operatören Boreal Transports koncernchef Kjetil Førsvoll.

Bussarna är ett samarbetprojekt mellan Boreal och flera andra aktörer, bland annat trafikhuvudmannen i Rogaland Fylke, Kolumbus.

– Beställningen av de två elbussarna är ett led i ett målmedvetet arbete för att göra vår bussflotta mer miljövänlig, samtidigt som den ska vara tillräckligt driftsäker för att ge passagerarna en stabil och pålitlig trafik. Målet är att göra kollektivtrafiken ännu mer attraktiv så att andelen kollektivresor i regionen på sikt ökar i linje med de politiska målsättningarna, säger Kjetil Førsvoll.

Ebuscos bussar tillverkas i Kina och anpassas i Holland till europeiska förhållanden. Bussen är 12 meter lång, har en passagerarkapacitet på 79 personer och en batterikapacitet på 242 kWh.

Räckvidden med ett fulladdat batteri uppges av leverantören till ca 170 kilometger vintertid och ca 250 kilometer sommartid.

Bussarna ska nu gå genom en testperiod men Boreal uppger att man räknar med att ha dem i trafik under minst åtta år.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)