Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt expressbussexpansion och prispress på avreglerad marknad

Sedan den långväga busstrafiken i Tyskland avreglerades förra årsskiftet har trafiken formligen exploderat. Mein Fernbus är en av de nya, stora aktörerna på marknaden. Foto: Ulo Maasing.

Sedan den långväga busstrafiken i Tyskland avreglerades förra årsskiftet har trafiken formligen exploderat. Mein Fernbus är en av de nya, stora aktörerna på marknaden. Foto: Ulo Maasing.

Sedan den tyska expressbussmarknaden avreglerades den 1 januari 2013 har den långväga busstrafiken i Tyskland formligen exploderat. Tidigare var långväga busstrafik som konkurrerade med järnvägen inte tillåten. På ett drygt år ökade antalet expressbussturer mellan de tio största knutpunkterna från nästan inga alls till drygt 8000 turer i veckan. Och både aktörerna och turerna blir fler och fler. Samtidigt pressas biljettpriserna allt mer. Expressbussarna har blivit ett verkligt alternativ till bil och tåg.

Prispressen har också lett till en överströmning av resenärer från tåg till buss. En färsk undersökning från tyska IGES Institut uppger att 44 procent av de nya expressbusskunderna till 44 procent kommer från tåget medan 38 procent tar bussen i stället för bilen.

– Den främsta anledningen till att människor väljer bort tåget till förmån för expressbussarna är de gynnsamma biljettpriserna, att bussarna förbinder även små och medelstora städer samt att det finns många förbindelser som inte kräver ett byte från resenären, säger Christoph Gripp ansvarig för området mobilitet vid IGES Institut.

Men avregleringen av busstrafiken har också gett tyskarna en större mobilitet. Nio procent av bussresenärerna avstod tidigare från att resa.

Tappet för tåget är dock måttligt. Totalt gjordes i fjol, avregleringens första år, nio miljoner expressbussresor i Tyskland. Det kan jämföras med omkring 130 miljoner tågresor, om man bortser från lokala och regionala tågresor.

Främst är det privatresenärer som tar bussen. 83 procent anger privata skäl, semester och fritidsaktiviteter som skäl för att resa med expressbuss.

De starkaste önskemålen från expressbussresenärerna är bättre utrustade hållplatser och terminaler samt fungerande trådlöst internet ombord.

"If you can´t beat them, join them". 38 procent av expressbussarnas kunder kommer från bilen. Men motororganisationen ADAC och den tyska posten/DHL har gett sig in i expressbusstrafiken med ADAC Postbus. Foto: Ulo Maasing.

”If you can´t beat them, join them”. 38 procent av expressbussarnas kunder kommer från bilen. Men motororganisationen ADAC och den tyska posten/DHL har gett sig in i expressbusstrafiken med ADAC Postbus. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som expressbusstrafiken i Tyskland växer starkt, om än inte lika snabbt som i fjol, skärps konkurrensen mellan bussföretagen. Det leder till en stundtals dramatisk prispress.

Den tyska websajten checkmybus.de (som även finns på engelska, checkmybus.com) följer prisutvecklingen månad för månad på de 100 sträckor som har det största expressbussresandet. På de populäraste sträckorna rasade biljettpriset under mars med 7 – 16 procent jämfört med månaden innan.

Priserna varierar också kraftigt. På den allra mest trafikerade sträckan, den 280 kilometer långa linjen Berlin – Hamburg, var lägsta pris 8 € och högsta 29 € (ca 73 resp 264 SEK). Genomsnittspriset för en resa landade på 5,6 cent (ca 5 SEK/kilometer). Betydligt billigare än att åka tåg, för att inte tala om att köra egen bil, således.

På många sträckor är kilometerpriset för bussbiljetten ännu lägre. Lägst var det i mars på linjen Frankfurt am Main med 3,6 cent/kilometer, dvs ca 3,28 kronor/km. Lägsta pris på den 539 kilometer långa linjen var 15 €, dvs 137 kronor.

I kölvattnet på den väldiga expansionen i den tyska expressbusstrafiken har driftiga IT-entreprenörer skapat sajter där resenärerna kan jämföra priser mellan olika bussbolag, skaffa sig en överblick över det omfattande trafiknätet och ibland också boka resa och då välja mellan olika bussföretag.

Checkmybus är en av dessa sajter. Man har också tagit fram en användbar app för smarta telefoner. En annan sajt som  gör livet lättare för bussresenärer är FahrtenFuchs som också tipsar om resmål och tillhandahåller omfattande data och analyser av utvecklingen inom expressbusstrafiken i Tyskland.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)