Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ja till superbussar, nej till spårvägar i Skåne

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd nobbar pengar till skånska spårvägar. Arkivbild: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd nobbar pengar till skånska spårvägar. Arkivbild: Ulo Maasing.

Det blir inga statliga pengar till spårvägar i skånska städer. Däremot kommer regionala superbussar i Skåne att få statligt stöd i den nationella transportplan som presenterades på tisdagsförmiddagen. Planen avser åren 2014 – 2025.

Det mesta av planens innehåll är känt sedan tidigare, inte minst därför att planen bygger på regeringens infrastrukturproposition som antogs av riksdagen i slutet av 2012. En del ändringar finns också i förhållande till det förslag till transportplan som Trafikverket presenterade i somras. Transportplanen innehåller satsningar på totalt 522 miljarder fram till år 2025.

86 miljarder kronor går till drift, underhåll och reinvesteringar av statliga järnvägar

155 miljarder kronor används till drift och underhåll av statliga vägar inklusive bärigheten tjälsäkring och rekonstruktion av vägar samt statlig medfinansiering av enskilda vägar

281 miljarder kronor går till investeringar för att utveckla transportsystemet

Det mesta av planens innehåll handlar om drift, underhåll och utbyggnad av väg- och järnvägsnäten, men det finns också någon punkt där busstrafiken lyfts fram. En av dessa är de regionala superbussar som planeras i nio stråk Skåne län. Där skjuter regeringen till pengar för åtgärder i statlig infrastruktur.

– Vi lovar inte allt till alla, däremot kommer vi att hålla vad vi lovar, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) på tisdagens presskonferens då hon presenterade trafikplanen.

–  I dag kommer inte alla att bli glada, ändå är det en av de historiska beslut en regering fattar under en mandatperiod.Om vi skulle sagt ja till alla projekt som man vill ha i olika delar av landet skulle det komma att kosta sammanlagt 1400 miljarder kronor.

Bland de ändringar som regeringen har gjort i Trafikverkets förslag finns att man nu satsar mer pengar på Ostkustbanan, Inlandsbanan och en utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm.

En garanterat het fråga under valåret blir förslaget att satsa två miljarder på att börja bygget av en östra motorväg i Stockholm, under bland annat Djurgården.

Mer om den nationella transportplanen hittar du här.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)