Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer problem för Nobina i Norge – busslängd stridsfråga

Tromsö – problemfylld stad för Nobina. Foto: Harvey Barrison/Wikimedia Commons.

Tromsö – problemfylld stad för Nobina. Foto: Harvey Barrison/Wikimedia Commons.

Det tycks inte vara någon hejd på problemen för bussoperatören Nobina som den 1 februari 2012 tog över busstrafiken i den nordnorska staden Tromsö. Först var det problem för företaget att klara tidtabellerna, sedan tornade problem upp sig med de hybridbussar som trafikhuvudmannen krävde att man skulle använda. Det senaste problemet för Nobina i Tromsö gäller trafiken på en linje i staden där Nobina vägrar att angöra närmare ett dussin hållplatser. Det hela låter som ett aprilskämt men är alldeles sant.

Företaget är enligt avtalet med huvudmannen, Troms Fylkestrafikk,  skyldig att använda långa bussar på den aktuella linjen, linje 24. Problemet är att bussarnas överhäng slår i marken på flera ställen på en 2,5 kilometer lång sträcka av linjen.

Det gör att företaget haft många skador på vagnarna, skador som Nobina måste åtgärda på egen bekostnad. Men det stannar inte vid det. Den norska tidningen Nordlys berättar om en händelse i fredags då bussens bakparti slog i marken, en lucka öppnades och lossnade och flög rätt igenom vindrutan på en mötande buss alldeles intill föraren.

Magnar Nilssen, driftchef i Nobina, säger till Nordlys att det är andra gången det sker att en lucka öppnas på det här sättet när en buss har slagit i marken med bakpartiet.

Nobina har tidigare begärt att få använda kortare bussar på linjen, men fått nej av Troms Fylkestrafikk som menade att kapaciteten då skulle bli för liten. Men Nobina gav sig inte. När man inte fick använda kortare bussar på linjen varslade man till slut Troms Fylkestrafikk om att man på egen hand skulle lägga om trafiken på en del av linjen, varvid elva hållplatser skulle bli utan trafik. Innan dess hade Nobina skrivit flera gånger till huvudmannen utan att få svar.

Den ändrade körvägen fick Troms Fylkestrafikk att flyga i taket och leja in det konkurrerande bussföretaget Cominor på den sträcka Nobina vägrade köra.

Till den norska radion, NRK, sa Kurt Bones, vd för Troms Fylkestrafikk, på måndagskvällen att man ansåg att Nobina gjorde sig skyldig till ett allvarligt kontraktsbrott.

– Vi skulle ha kunnat Nobina köra de korta bussarna, även om det står i kontraktet att de ska använda långa bussar på den här sträckningen. Men vi har flera juridiska problem med Nobina och måste göra det här på det rätta sättet, sa Bones som en förklaring till att man tog in en konkurrent på sträckan.

Det innebär att resenärer längs sträckan skulle tvingas att byta mellan Cominors och Nobinas bussar.

Men så, på tisdagen, skickade Troms Fylkestrafikk ett brev till Nobina, skriver vår norska kollega Bussmagasinet.

I brevet förklarar man att det är OK för Nobina att använda kortare bussar på linjen, men att det är ett klart kontraktsbrott att vägra att köra.

Fler turer lär följa.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)