Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes lanserar ny generation ”nödbroms”

Mercedes-Benz lanserar nu en ny generation "nödbroms" på sin lyxturistbuss Travego. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz lanserar nu en ny generation ”nödbroms” på sin lyxturistbuss Travego. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz Bussar, som är ett av varumärkena inom Daimler Buses, lanserar nu en ny generation av sin Active Break Assistant (ABA, ibland kallad för nödbromsassistent) på sin lyxturistbuss Travego. Den nya, tredje generationen av ABA, kan automatiskt bromsa bussen med full kraft vid en akut risk för kollision med ett stillastående hinder.

Redan föregångaren ABA 2 bromsade bussen automatiskt om det fanns risk för kollision med ett långsammare, framförvarande fordon eller med ett stillastående hinder. ABA 3 kan göra en kraftfull inbromsning vid en överhängande kollisionsfara med ett stillastående hinder. Därmed kan följderna av en svår olycka mildras, men ABA 3 kan också på egen hand att en olycka inträffar, förutsatt att det är rent fysiskt möjligt.

ABA 3 ingår som standard när köparen beställer farthållare med avståndsreglering, ART.

ART fungerar med hjälp av en avståndsradar som är kompletterad med tre sensorer som radarn kontinuerligt växlar mellan. Sensorerna övervakar en sektor som överensstämmer med körriktningen, samt sektorerna till vänster och höger om denna.

ABA är i sin tur baserad på ART och mäter samt utvärderar avstånd till och relativ hastighet i förhållande till framförvarande fordon, liksom mot stillastående hinder. Vid fara för kollission reagerar systemet automatiskt genom att sätta in olika åtgärder, från visuella och akustiska varningar till (med ABA 3) maximal inbromsning.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)