Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordnöjda busspassagerare på avreglerad marknad

Lothian Buses dominerar stadstrafiken i Edinburgh. Bolaget har de nöjdaste bussresenärerna i brittisk kollektivtrafik: 96 procent. Foto: Ulo Maasing.

Lothian Buses dominerar stadstrafiken i Edinburgh. Bolaget har de nöjdaste bussresenärerna i brittisk kollektivtrafik: 96 procent. Foto: Ulo Maasing.

Långt fler resenärer är nöjda med sin busstrafik på den avreglerade brittiska marknaden än på den reglerade svenska. Det framgår av den årliga rapporten från brittiska Passenger Focus. Den visar att britterna är mer nöjda än någonsin med sin busstrafik. Hela 88 procent av de brittiska bussresenärerna är nöjda. I Sverige är 61 procent av resenärerna nöjda med den trafik som deras regionala kollektivtrafikmyndighet/länsbolag svarar för.

Passenger Focus är ett oberoende övervakningsorgan för kollektivtrafiken i Storbritannien. Det finansieras via skattemedel och har till uppgift att se till passagerarnas intressen. Passenger Focus övervakar kollektivtrafiken i Storbritannien utanför Londonområdet.

Inte ens de bästa svenska länen/regionerna kommer upp i den tillfredsställelse som de brittiska busspassagerarna känner. Bäst i Sverige är Norrbottens län med 83 procent, Värmlands län med 78 procent och Jönköpings län med 72 procent nöjda resenärer.

Reading Buses har 94 procent nöjda resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Reading Buses har 94 procent nöjda resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Bäst i Storbritannien är Lothian Buses, som dominerar lokaltrafiken i Edinburgh, med 96 procent och Reading Buses, som helt dominerar lokaltrafiken i Reading, med 94 procent nöjda resenärer. Båda bussföretagen är för övrigt kommunalt ägda, men arbetar utan att få något som helst ekonomiskt stöd från skattemedel. Det vore olagligt, eftersom det skulle snedvrida konkurrensen på den avreglerade marknaden.

Kundtillfredsställelsen i brittisk busstrafik har ökat markant, bara på ett år. I Passenger Focus´ förra undersökning, för ett år sedan, var 84 procent av bussresenärerna nöjda.

Samtliga nationella bussjättar i landet har också ökat sin kundtillfredsställelse från 2012 till 2013. Arriva från 85 till 86 procent, First Group från 81 till 86 procent, National Express Group från 78 till 86 procent och Stageoach från 86 till 90 procent.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Med statestik kan man bevisa allt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)