Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sänkta biljettpriser kan ge mer pengar till kollektivtrafiken

Konsultföretaget WSP har analyserat biljettpriser och resande i bland annat Jönköpings och Kronobergs län. Slutsatsen är att smartare taxor ger ökade intäkter och ökat resande. Foto: Ulo Maasing.

Konsultföretaget WSP har analyserat biljettpriser och resande i bland annat Jönköpings och Kronobergs län. Slutsatsen är att smartare taxor ger ökade intäkter och ökat resande. Foto: Ulo Maasing.

Sänkt pris på enkelbiljetter kan ge kollektivtrafiken mer pengar. Det konstaterar konsultföretaget WSP Analys & Strategi i en färsk rapport där man har analyserat biljettpriserna i flera län. Men det handlar inte om att sänka biljettpriserna över hela linjen. Istället, heter det i rapporten, handlar det om smartare prissättning. Idag är priserna för enkelbiljetter och reskassa i regel för dyra, samtidigt som periodkorten är onödigt billiga. Som ett exempel lyfter WSP:s rapport fram Kronobergs län. Där kan man öka både intäkter och antalet resor med cirka 8 procent genom att ändra taxorna.

Bakom rapporten står bland andra konsultveteranen och kollektivtrafikexperten Göran Tegnér som tillsammans med en annan av WSP:s konsulter, Jan Henningsson, har analyserat läget i Jönköpings län, Kronobergs län och de fyra norrlandslänen. Genomgående gäller att de går att öka både resande och intäkter med andra taxor.

WSP-rapporten konstaterar att kollektivtrafikens priser stiger dubbelt så snabbt som bensinpriset.

Samtidigt stiger kostnaderna är kollektivtrafiken snabbt.I Kronobergs län har de fördubblats under perioden 2000 – 2012. Det har gjort att taxorna också har fördubblats under samma tid. Priskonkurrensen mellan bil och kollektiv trafik har alltså skärpts över tiden på ett sätt som är ogynnsamt för kollektivtrafiken.

Kronobergs län är ett av de län som i fjol hade de största kostnadsökningarna  i kollektivtrafiken. Trots det är Kronoberg ett av de län i landet där kollektivtrafiken är mest kostnadseffektiv. Men både i Kronoberg och i andra län går det att öka effektiviteten ytterligare genom att ändra taxorna, konstaterar WSP.

Resultatet av dagens taxor är nämligen lite grann som Ebberöds Bank: För korta resor inom tätorterna i Kronoberg är bilresan billigare än en bussresa.  Dessutom ofta betydligt snabbare. Med periodkort är resor med buss och tåg väsentligt billigare än med bil. På korta sträckor inom tätorterna riskerar man att förlora både resor och intäkter. På långa sträckor vinner man resor men förlorar intäkter.

Bil är billigare än buss på resor upp till 36 kilometer för fullbetalande med enkelbiljett i Kronobergs län. Resor med buss och tåg är betydligt billigare än bil för resor över 12 km med reskassa.

Då har man räknat in utökningar av busstrafiken för att ta hand om det ökade resandet.

Men det går att både öka intäkterna och resandet, samtidigt som man gör resorna billigare för priskänsliga resenärer.

Sänkta biljettpriser på enkelbiljetter och höjda priser på periodkort skulle öka både resande och intäkter med kollektivtrafiken i Kronobergs län med cirka åtta procent. Foto: Ulo Maasing.

Sänkta biljettpriser på enkelbiljetter och höjda priser på periodkort skulle öka både resande och intäkter med kollektivtrafiken i Kronobergs län med cirka åtta procent. Foto: Ulo Maasing.

Receptet heter smartare priser. Höjda priser där priskänsligheten är låg (periodkort) och sänkta priser där priskänsligheten är hög (enkelbiljetter och reskassa). Priserna på enkelbiljetter och reskassa är, konstaterar rapporten, i regel för höga. Det gör att det till och med blir dyrare att åka kollektivt än att åka bil.

Men samtidigt är periodkorten onödigt billiga, särskilt med tanke på att heltidsarbetande arbetspendlare tjänar 100 000 kr mer per år än de som inte jobbar.

Jämfört med dagens priser skulle det vara optimalt att sänka priserna för enkelbiljetter och reskassa med ca 20  – 40 % beroende på antalet zoner och samtidigt höja priset för månadskort med 7  – 44 %.

Columbi ägg existerar följaktligen enligt WSP-forskarna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)