Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Startskott för kryssningsrekord i Göteborg

Kryssningssäsongen i Gögteborg är igång och kommer att slå alla tidigare rekord. Första fartyg i hamn är Aida Cara.Här tar en av Bergkvarabuss´ bussar hand om resenärer från det fartyget vid ett tidigare anlöp i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Kryssningssäsongen i Gögteborg är igång och kommer att slå alla tidigare rekord. Första fartyg i hamn är Aida Cara.Här tar en av Bergkvarabuss´ bussar hand om resenärer från det fartyget vid ett tidigare anlöp i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

På söndagen gästas Göteborg av det tyska kryssningsfartyget Aida Cara som har plats för 1200 passagerare ombord. Därmed inleds årets kryssningssäsong i staden – en säsong som man redan nu vet kommer att slå tidigare rekord. 73 fartygsanlöp och 120 000 resenärer kommer att göra strandhugg i staden. Som vanligt innebär kryssningsfartygen många uppdrag för bussbranschen. I mitten av maj ställs man inför en extra stor utmaning.

– Rederierna utvärderar noggrant passagerarnas upplevelser av olika destinationer. Vi vet att Göteborg uppfattas som en grön, ren stad med vänliga invånare, bra shopping och en mysig atmosfär, vilket vi använder oss av i marknadsföringen, säger Sara Sundaeus, kryssningsansvarig på Göteborg & Co.

Kryssningsturismen i Göteborg sedan 2002:

2002 –   5 anlöp,   2 400 pass
2003 –  13 anlöp,  5 500 pass
2004 – 18 anlöp, 14 200 pass
2005 – 20 anlöp, 12 700 pass
2006 –  18 anlöp, 11 300 pass
2007 –  23 anlöp, 11 400 pass
2008 –  18 anlöp, 12 400 pass
2009 – 34 anlöp, 36 000 pass
2010 –   41 anlöp, 51 700 pass
2011 –  52 anlöp, 64 000 pass
2012 –  62 anlöp, 70 000 pass
2013 – 39 anlöp, 40 000 pass
2014 – 73 anlöp,120 000 pass

I år får Göteborg besök av fler italienare och andra sydeuropéer än tidigare, vilket beror på att det italienska rederiet MSC Cruises lagt till Göteborg i sin slinga.

MSC Cruises har också valt att göra några så kallade turnarounds i Göteborg, vilket betyder att en del av passagerarna går på och av i staden.

– Turnarounds är extra värdefulla för turistnäringen, eftersom de ofta innebär att passagerarna förlänger sin vistelse i staden och bor på hotell, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

De allra flesta kryssningsgäster har cirka 6–8 timmar på sig att utforska staden. De är aktiva och försöker hinna med så mycket som möjligt på kort tid. Nytt för i år är att fyra Aida-fartyg ligger inne över natten, vilket gör att passagerarna kan uppleva kultur- och nöjeslivet även på kvällstid.

Kryssningsturismen är en viktig inkomstkälla för staden. Under ett besök spenderas i genomsnitt 700 kr per person på mat, shopping och andra nöjen (1 200 om man inkluderar utflykter). I år innebär kryssningsturismen ett klirr på 80 miljoner kronor i stadens kassa.

Den 14 och 15 maj blir bråda dagar för hamnen, turoperatörer, guider, bussbolag och andra som är inblandade i kryssningsanlöpen. Hela sju fartyg och 12 500 passagerare kommer till Göteborg under dessa två dagar. Då räcker de ordinarie kryssningskajerna vid Arendal och Frihamnen inte till utan även Skandiahamnen och Stigbergskajen ta emot fartyg.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)