Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bland whiskyflaskor och kiltar: Visit Scotland Expo fyllde 35

Förenade av whisky på Visit Scotland Expo: Jan Brink, Sohlbergs Buss och Jane Cattanach från Morrison Bowmore Distillers. Foto: Ulo Maasing.

Förenade av whisky på Visit Scotland Expo: Jan Brink, Sohlbergs Buss och Jane Cattanach från Morrison Bowmore Distillers. Foto: Ulo Maasing.

Den skotska besöksnäringens viktigaste affärsforum, Visit Scotland Expo, firade 35-årsjubilen på onsdagen och torsdagen. I år ägde arrangemanget rum i Glasgow. Runt 250 skotska turismföretag och 700 inköpare från hela världen möttes på mässan som präglades av påtaglig optimism. Från svenskt håll var närvaron blygsammare än på länge och svensk bussresebransch var mycket sparsamt företrädd.

Av Ulo Maasing i Glasgow

Den skotska turistbyrån, VisitScotland, räknar med att det under de två wortkshopdagarna gjordes affärer värda omkring 230 miljoner kronor.

En av veteranerna på Visit Scotland Expo är Jan Brink från Sohlberg Buss och Resor i Borås. Företaget är en av få svenska bussresearrangörer som alltjämt kör bussresor hela vägen till Skottland. Allt fler arrangörer väljer att kombinera flyg och buss.

– Vi ser att det finns ett stort intresse i Sverige för Skottland. Vi hade monter på TUR-mässan i Göteborg nyligen och det var två destinationer som helt dominerade bland våra kunder, Skottland och Berlin.

Liz Young från National Trust for Scotland presenterade en ny, spännande attraktion: Bannockburn Centre – Prepare for Battle. Där kan besökare själv påverka det gamla slaget. Centret ligger mellan Glasgow och Edinburgh.

Liz Young från National Trust for Scotland presenterade en ny, spännande attraktion: Bannockburn Centre – Prepare for Battle. Där kan besökare själv påverka det gamla slaget. Centret ligger mellan Glasgow och Edinburgh.

– Alla vill hit, men samtidigt är det många som tycker att Skottland är svårtillgängligt. Men vi är övertygade om att man med en bra produkt kan sälja Skottland även som ett renodlat bussresemål. Det förutsätter dock att man har ett program som upplevs som stimulerande även under resan hit, säger Jan Brink.

– Det går fortfarande att köra niodagarsresor med buss hit och få fem dagar i Skottland.

Jan Brink är däremot bekymrad över kostnadsutvecklingen och tillgängligheten när det gäller boende.

– Det har med åren blivit mycket svårare att hitta hotell som har kapacitet för att ta emot grupper. Och trots en gynnsam valuta har prisnivån ökat.

Egen personlig favorit i Skottland?

– Portree på Isle of Skye, svarar Jan Brink. Men det är svårt att välja, här finns så mycket.

Mindre grupper ger nya möjligheter
Rese-Konsulternas Anders Nord fanns också på plats i Glasgow. Han konstaterar att intresset hos svenska bussresearrangörer för Storbritannien de senaste åren har ökat påtagligt.

Anders Nord, Rese-Konsulterna: Vi försöker intressera arrangörerna att satsa på mindre grupper till Skottland. Foto: Ulo Maasing.

Anders Nord, Rese-Konsulterna: Vi försöker intressera arrangörerna att satsa på mindre grupper till Skottland. Foto: Ulo Maasing.

– Samtidigt rullar Skottland på, med en klar centrering på tiden kring Edinburgh Tattoo. Men vi har ambitionen att förlänga säsongen och skulle också gärna se ett ökat intresse hos bussbolagen för mindre grupper på upp till cirka 30 personer som man flyger över och som sedan reser runt med buss i Skottland, säger han.

– Man tjänar inte mindre pengar, men kommer in på ställen där större grupper inte kommer in. Det gör att man kan ge sina resenärer helt andra upplevelser än med större grupper. Man kan köra andra vägar, besöka attraktioner som har svårt att ta emot stora grupper och dessutom få ett annat urval på hotellsidan.

Anders Nord bekräftar den bild som Jan Brink har när det gäller de skotska hotellen. Det har, säger han, definitivt blivit mycket svårare att boka hotell som kan ta emot stora grupper.

– Prisnivån höjs också hela tiden. Det är enklare att förhandla om priserna i England.

England har också varit målet för en satsning från Rese-Konsulternas sida de senaste åren. Man har haft en bra draghjälp av TV-serien Morden i Midsomer. Den har ökat intresset för England bortom London och trädgårdarna, trots att Midsomer är ett fiktivt grevskap.

Ola Lopatowska från The Scotch Malt Whisky Society demonstrerade sällsynta whiskymärken. Foto: Ulo Maasing.

Ola Lopatowska från The Scotch Malt Whisky Society demonstrerade sällsynta whiskymärken. Foto: Ulo Maasing.

Förra året arrangerade man en agentresa till Cornwall, Devon och Dorset. Ett 25-tal researrangörer deltog.

– Många av dem var stora arrangörer, men ingen hade resor till de här delarna av England, konstaterar Anders Nord.

– Nu ser vi en stark ökning av intresset för resor till England, men med någon övernattning i London. Dessutom har flera traditionella bussresearrangörer nu serier med flyg till London.

Norwegians inbrytning på flygmarknaden har i praktiken öppnat helt nya möjligheter för landets bussresearrangörer. Det är knappast någon slump att Rese-Konsulterna nu är Norwegians största enskilda kund på leisuremarknaden i Sverige.

– Nu satsar jag på mellersta och norra England med Yorkshire, Yorkshire Dales  och Lake District.

Favoriten i Skottland då?

– Jag tycker väldigt mycket om Speyside.

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. R.I.P Janne Brink

Lämna ett svar till Monica Scharn Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)