Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket hotar Nobina med vite

Ännu kör Keolis stadsbussarna i Sundsvall och kontantförbud råder. Om inte Nobina tar över även förbudet när man tar över tarfiken i sommar hotar vite. Foto: Ulo Maasing.

Ännu kör Keolis stadsbussarna i Sundsvall och kontantförbud råder. Om inte Nobina tar över även förbudet när man tar över tarfiken i sommar hotar vite. Foto: Ulo Maasing.

Den 15 juni tar Nobina över busstrafiken i Sundsvall med omgivningar från den nuvarande operatören Keolis. Men redan nu hänger ett viteshot över Nobina, skriver Sundsvalls Tidning. Anledningen är det förbud mot kontanthantering som verket har utfärdat och som nu tillämpas av Keolis.

Kontantförbudet omfattar tätortstrafiken i Sundsvall samt trafiken till Njurunda, Matfors och Timrå.

Men Nobina har enligt tidningen inte planerat in någon tillämpning av kontantförbudet utan hänvisat till att man är bunden av avtal med kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

Nu hotar Arbetsmiljöverket med ett vite på en halv miljon kronor om inte Nobina också tillämpar kontantförbudet. Dessutom får Nobina ett åläggande att dokumentera sina åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall i verksamheten. Om man inte gör det kan det kosta företaget 10 000 kronor i vite.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Vad är det för magiskt med kollektivtrafik som gör att just där är det förbjudet med kontanter??? Är förhållandena radikalt annorlunda i någon kiosk och handelsbod intill där bussarna kör??? Där man köper biljetten istället för på bussen… Idén att just kollektivtrafik inte kan använda kontanter och utfärda biljetter är absurd, och kostar miljarder kr per år i form av plastkort, läsare av plastkort, massor av kvitton i alla led, alltihop tar extra tid som kunde ha använts till något vettigt istället, m.m. Man ska ha läsare av plastkort och ett plastkort per län, istället för ett nationellt kollektivtrafikkort + nationell läsare av kortet. Taxan kan ju variera lokalt i alla fall, även om man har samma läsare, samma kort, samma sätt att ”fylla på” kortet med pengar, m.m. Dessutom får man mer pappershantering i form av kvitton än någonsin tidigare… åtminstone på SL i Stockholm. Ja, kunskapsnivån och IQ:n är nog på väg neråt i rask takt i Sverige…

  2. Vad är det som gör att man inte kan betala biljetten med VISA-kort på buss, tunnelbana och pendeltåg, åtminstone när det inte är rusningstrafik? Varför är all kollektivtrafik alltid FÖR nytt krångel och EMOT att ge service + underlätta för kunderna? jag trodde kollektivtrafiken var till för kunderna… Med alla möjliga lokala lösningar på ett nationellt förbud (?!) mot kontant betalning i kollektivtrafiken, så blir resande säljare från andra delar av landet (och andra långväga resande) och turister tvungna att ha egen bil eller hyrd bil istället, eller åka taxi… Miljövänligt och bra… Visst säger en massa politiker att man ska åka mer kollektivt… Men sedan gör man allt för att folka ska sluta åka kollektivt… Varför kan man nästan aldrig ladda dator + mobil på kollektivtrafik? Varför bryts samtalen hela tiden på t.ex. pendeltåg i Sthlm? Är det för att få folk att sluta åka kollektivt? Eller?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)