Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbolag kräver kompensation för längre tomkörningar

Sista utvägen för Växjö.

Sista utvägen för Växjö.

Växjö kommun vill ha bort bussar som kör tomma längs en väg där det både bor människor och ligger en skola. Visst säger man på Carlssongruppen vars bussar det gäller. Men då ska vi ha kompensation. Enligt Smålandsposten innebär en annan körväg för de tomma bussarna merkostnader på en kvarts miljon om året för bussbolaget.

Bakgrunden är att det varje dag kör ett antal tomma bussar mellan bussbolagets depå och Växjö resecentrum. Boende längs körvägen har klagat på trafiken och vill att bussarna ska köra en annan väg istället.

Kommunen vill också att bussarna kör en annan väg än idag.

– Vi har fått många klagomål från de boende säger kommunens trafikplaneringschef Per-Olof Löfberg till Smålandsposten.

Från Carlssongruppens sida är man inte road av tanken på att behöva köra en annan väg.

– Det har alltid varit vårt mål att depån ska ligga så nära resecentrum som möjligt. Den alternativa vägen är längre, vilket ger ökade kostnader och en högre miljöbelastning, säger Peter Sandberg, vice vd på Carlssongruppen till tidningen.

Enligt denna vill bussföretaget ha en kvarts miljon om året för merkostnader, en uppgift som dock inte bekräftas av Sandberg.

– Icke, säger tekniska nämndens ordförande Anna Tenje(M).

– Kompensation begär man om en linje dras om, inte för att man ombeds köra en annan väg.

Nu kan klommunen som en sista utväg tänka sig att sätta upp en skylt som endast tillåter buss i linjetrafik på den aktuella vägen och på det sättet stoppa de tomma bussarna.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)