Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Elbussar positiv överraskning”

De två elbussar från BYD som nu rullar på prov i Köpenhamn har blivit en positiv överrskning anser man på Movia, trafikhuvudman i den danska huvudstaden. Foto: Movia.

De två elbussar från BYD som nu rullar på prov i Köpenhamn har blivit en positiv överrskning anser man på Movia, trafikhuvudman i den danska huvudstaden. Foto: Movia.

De elbussar från kinesiska BYD som sedan januari går i trafik i Köpenhamn har blivit en positiv överraskning. Det anser man på Movia som är huvudman för kollektivtrafiken i Köpenhamn med omnejd. Movia testar nu två bussar från BYD på linjerna 12 och 40 i Köpenhamn. När de sattes i trafik väntade sig såväl Movia som leverantören att bussarna skulle klara att köra 250 kilometer på en uppladdning. Nu visar det sig att de klarar 325 kilometer på en laddning.

– Det gör det ännu mer attraktivt för oss att använda elbussar. Ju längre bussen kan köra innan den ska hem till depån för laddning, desto bättre hänger trafiken ihop, säger Movias avtals- och driftchef Jesper Kaas Petersen.

Enligt Movia är det när bussen används i en kombination av ren stadstrafik och trafik på motorväg som den har klarat att köra upp till 325 kilometer på en laddning. I enbart stadstrafik klarar den 250 kilometer. En uppladdning tar tre – fem timmar.

Movia uppger också att elbussarna är billigare än väntat när det gäller elförbrukningen. Kostnaden uppgår till ungefär en tredjedel av vad en motsvarande dieselbuss kostar i drivmedel. Därtill är gången mjukare vilket är en fördel för passagerarna.

Försöket med elbussarna pågår under två år. Under försöksperioden kan resenärerna skicka sms till Movia och tala om vad de tycker om bussarna. Hittills har 67 procent skrivit att de tycker att bussarn är ett bra miljöinitiativ.

– Det är värt att lägga märke til fördelarna med eldriven kollektivtrafik. Det blir inga utsläpp av NOx (kväveoxid) eller partiklar där människor bor eller färdas. När vi nu kan se att det låter sig göras utan att vi behöver kompromissa med komforten för passagerare eller förare skapar det goda möjligheter att göra bussen till ett ännu grönare alternativ till bilen, säger Jesper Kaas Petersen.

Movia konstaterar att det bussarna ändå har en del barnsjukdomar. Bland annat har en del passagerare pekat på ett störande, tjutande ljud i bussen som Movia nu i samarbete med leverantören nu nästan har fått bukt med.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)