Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Femhundring för bredband på bussen

Storstockholms Lokaltrafik, SL, tillhör dem som endast har internet ombord på ett fåtal bussar. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, tillhör dem som endast har internet ombord på ett fåtal bussar. Foto: Ulo Maasing.

Det Göteborgsbaserade IT-företaget Pilotfish lanserar nu bredband för bussar, med sikte på marknaden för stadsbussar och linjetrafik på landsbygden. Sedan ett antal år har ju många långfärdsbussar trådlöst internet. Däremot är utbyggnaden av internet ombord mycket varierande på bussar i lokaltrafik i landet.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, erbjuder således internet ombord endast på några enstaka linjer.

På den avreglerade brittiska marknaden för busstrafik, där bussföretagen är tvingade att locka ombord resenärer har utbyggnaden av internet ombord på bussar i lokaltrafik kommit mycket längre än här i Sverige. Bussbolagen ser nämligen servicen som ett sätt att vässa bussens konkurrenskraft gentemot privatbilen eftersom resenären under färd kan arbeta eller hålla kontakt med omvärlden på ett helt annat sätt än den som kör bil.

I Storbritannien där busstrafiken är avreglerd är det mycket vanligt med internet ombord på bussar i lokaltrafik. Bussföretagen ser det som ett viktigt konkurrensmedel mot bilen. Foto: Ulo Maasing.

I Storbritannien där busstrafiken är avreglerd är det mycket vanligt med internet ombord på bussar i lokaltrafik. Bussföretagen ser det som ett viktigt konkurrensmedel mot bilen. Foto: Ulo Maasing.

Den bredbandslösning som Pilotfish nu lanserar bygger på företagets IT-plattform VOL, Vehicle On Line som bland annat gör det möjligt för de enskilda bussarna att i realtid kommunicera med trafikföretagets olika it-system.

Det kan i sin tur användas för realtidsinformation, färdskrivare, alkolås, videosystem, biljettsystem, skyltar och så vidare.

Den aktuella bredbandslösningen bygger på en 4G/WiFi-lösning med Tele 2 som bärare. Kostnaden landar på 495 kronor per buss och månad förutom router.

Frågan är i vilken mån de ansvariga för kollektivtrafiken anser att deras kunder är värda femhundringen i månaden.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)