Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler Volvohybrider till Luxemburg

Sales-Lenz i Luxemburg har beställt sex hybridledbussar från Volvo. Företaget ligger i framkant när det gäller olika miljölösningar. Foto: Volvo Bussar.

Sales-Lenz i Luxemburg har beställt sex hybridledbussar från Volvo. Företaget ligger i framkant när det gäller olika miljölösningar. Foto: Volvo Bussar.

Bussföretaget Sales-Lenz i Luxemburg fortsätter att köpa hybridbussar från Volvo. Volvo Bussar i Belgien har nu fått en order från Sales-Lenz på sex stycken 18-meters Volvo 7900 hybridledbussar. Företaget satsar mycket på olika miljöprojekt och var ett av de första som beställde hybridbussar från Volvo.

Redan 2008 köpte Sales-Lenz sina första Volvohybrider, fem Volvo 7700 Hybrid.

Sales-Lenz är ett bussföretag med ett brett spektrum av verksamheter, från kollektivtrafik till turistresor och resebyråverksamhet. Företaget har länge engagerat sig i miljösatsningar. Sedan 2004 producerar man exempelvis el genom Luxemburgs största anläggning för solenergi som ligger i anslutning till företagets bas i Bascharage.

I samarbete med staden Luxemburg driver man en shoppinglinje i stadens centrum. Linjen trafikeras med två små, helt elektriska bussar med plats för 22 personer. Linjen är den första elbusslinjen i Luxemburg.

Företagets 25 Mercedes-Benz Sprinter är utrustade med en så kallad ECO-startfunktion. Om bussen går på tomgång länge än tre sekunder stängs motorn av automatiskt. Om föraren trycker på kopplingspedalen startar motorn omedelbart på nytt. Företaget uppger att man genom den här funktionen sparar 20 procent på bränsleförbrukningen.

Sales-Lentz har också investerat i fem Van Hool 24 meter långa ExquiCity superbussar. Det är alltså samma bussmodell som den nya MalmöExpressen använder, men istället för gashybriddrift som i Malmö har Luxemburgföretaget valt dieselhybriddrift.

På den här videon presenterar företaget sin satsning på superbussar:

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)