Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt företag startar kommersiell busstrafik i Skåne

Han etablerar ny kommersiell busstrafik i Skåne. Slamak Notash Rad och hans företg AMB Transport har ambitionen att bygga upp ett nät av fyra kommersiella linjer.

Han etablerar ny kommersiell busstrafik i Skåne. Slamak Notash Rad och hans företg AMB Transport har ambitionen att bygga upp ett nät av fyra kommersiella linjer.

Om några dagar får Skåne en helt ny aktör i kollektivtrafiken. Då startar  Lundaföretaget AMB Transport ny linjetrafik mellan Lund och Skurup via Sturiup. Trafiken kommer att köras med bussar från brittiska Optare och turtätheten blir hög med 30-minuterstrafik. Den första linjen är tänkt att senare kompletteras med ytterligare tre linjer.

Mot slutet av veckan rullar Blue Alpha igång. Det är den nya busslinjen mellan Skurup och Lund, via Sturup. Egentligen blir trafiken lite av en hybrid mellan buss och taxi. För även om det handlar om linjetrafik som stannar vid vanliga hållplatser kommer bussarna också att stanna på andra ställen.

– Det är bara att vinka in bussen längs vägen och hoppa på. Vi stannar gärna till överallt där det är lagligt och säkert, säger Slamak Notash Rad till bussmagasinet.se.

Han är ägare och vd för AMB Transport som står bakom satsningen som också innebär att Flygbussarna får konkurrens i trafiken mellan Lund och Sturup.

På sikt är ambitionen att bygga ut trafiken till att omfatta fyra kommersiella linjer. Förutom Alpha, som startar i veckan, ska i framtiden också linjerna Beta, Gamma och Delta komma.

– Jag vill gärna ge mindre orter bättre kommunikationer. De har under senare år kommit lite i kläm när det gäller kollektivtrafiken. Om man idag vill resa mellan exempelvis Skurup och Lund är man tvungen att åka en omväg, förklarar Slamak Notash Rad.

Grekiska alfabetet
Först ut är Blue Alpha – Alpha är den fösta bokstaven i det grekiska alfabetet och trafiken kommer att köras med blå bussar. AMB Transport har skaffat fyra brittisktillverkade Optare Solo via Optares svenska representant BK Invest. Tre av bussarna har 27 sittplatser, den fjärde 19.

– Den mindre bussen har vi för att prova hur vi kan köra trafik även på småvägar, förklarar Slamak Notash Rad.

På vardagarna kommer trafiken mellan Skurup och Lund via Sturup att vara igång 15 timmar om dagen med en avgång i halvtimmen i vardera riktningen. Under veckosluten är trafiken nerbantad. Trafiken körs helt kommersiellt, men Slamak Notash Rad berättar att man har haft ett nära samarbete med Skurups kommun där man har diskuterat linjedragning och hållplatser. I praktiken får Skurup nu för första gången en ”egen” stadsbuss.

– Kommunen har varit väldigt positiv till vår satsning, säger Slamak.

Men hans företag samarbetar också med andra aktörer, exempelvis en ICA-butik i Skurup. Linjen kommer att stanna utanför butiken så att Skurupsborna kan ta bussen när de handlar mat. I gengäld kommer butiken att göra reklam för bussen.

– Vi betalar inga pengar till varandra utan hjälps åt ändå, säger Slamak.

Den nya trafiken kommer också att marknadsföras via lokaltidningar i Skurup och Lund.

Skånetrafiken
Slamak berättar också att AMB Transports satsning har tagits emot väl av Skånetrafiken som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i regionen.

– Vi kommer att använda Skånetrafikens hållplater och vår trafik kommer också att finnas i deras informationssystem och digitala hållplatsskyltar. Det senare får vi betala en liten avgift för.

Däremot kommer AMB Transport att ha egna biljetter och biljettpriser.

– Vårt största problem just nu är att vi inte kan använda oss av JoJo, alltså Skånetrafikens smartkortsystem. Kanske kommer det att gå i framtiden, men nu arbetar vi med att ta fram egna lösningar för smarta kort och biljettköp via appar och SMS, förklarar Slamak Notash Rad.

Själv är han tekniker i grunden men har lång erfarenhet av arbete med kollektivtrafik, bland annat från ett tiotal år inom Veolia. Dessutom äger han åtta taxibilar som kör för Taxi Skåne i Lund.

– Jag har satsat nästan allt jag har på det här projektet. Nu ska vi se hur det går under de första sex månaderna. Under tiden ska vi också förbereda de kommande etapperna med Beta, Gamma och Delta.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Buss från AMB som fanns angiven på Skånetrafikens hemsida och skulle avgå från Lund C till Sturup kl 07.00 på morgonen den 3 oktober kom inte. Tiden försvann bara från displayen på Lund C utan förklaring. Varför? Flygbussarnas chaufför sa att AMB kör de linjer som passar dem. Han sa att de idag hade 2 bussar, men skulle behöva 4 för att klara utlovad trafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)