Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen backar upp ändrade kör- och vilotidsregler

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Dagens regelverk stressar förare, gör resenärer arga och stämplar företagare som vill tvätta sina fordon som kriminella.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Dagens regelverk stressar förare, gör resenärer arga och stämplar företagare som vill tvätta sina fordon som kriminella. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen ger nu sitt stöd åt bussbranschens strävan att ändra det europeiska regelverket när det gäller kör- och vilotider. Vid ett möte mellan Sveriges Bussföretag och Näringsdepartementet den gångna veckan lovade man från departementets sida att tillsammans med branschen ta fram fakta och underlag för att se hur man från svensk sida kan driva frågan på europeisk nivå.

– Att stärka det kollektiva resandet är en viktig del i regeringens jobbpolitik. Arbetspendling måste fungera över hela landet. Då måste också de regelverk som omger kollektivtrafiken göra det möjligt för företagen att erbjuda resenärer attraktiva och flexibla resor, med bibehållet fokus på trafiksäkerhet och god arbetsmiljö.

– Att verklighetsanpassa regelverket för kör- och vilotider är en del i det arbetet, säger statssekreterare Ingela Bendrot vid Näringsdepartementet.

Vid mötet mellan Sveriges Bussföretag och departementet diskuterade man bland annat exempel på konsekvenser av det europeiska regelverket för kör- och vilotider inom buss- och lastbilstrafiken. Sveriges Bussföretag redogjorde för exempel med bussförare som tvingas stanna på en parkeringsficka 20 minuter före bussens slutdestination med bussen full av stressade och ilska resenärer för att ta lagstadgad paus.

Man tog också fram exempel på företag som fått böter på flera hundra tusen kronor för att de regelbundet flyttat bussen i samband med tvätt och städ på garageplanen, liksom företag som ska dokumentera all trafik en buss utfört i lokal och regional linjetrafik på minutnivå under ett helt år för att inte behöva betala böter på flera tusentals kronor.

– Det här är ett regelverk som stressar förare, gör resenärer arga och stämplar företagare som vill tvätta sina fordon som kriminella. Självklart ska det finnas regelverk som stärker trafiksäkerheten på våra vägar och som ger våra förare bra arbetsvillkor. Men dagens kör- och vilotidsregelverk gör det inte och det är en åsikt vi delar med våra systerorganisationer i Europa, menar Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Dålig planering med kör och vilotider belönas med ändrade regler från Regeringens sida. Och jag som förare blir lidande med längre körtider och dagar.

  2. Med bra planering är dagens regelverk fullgott, och skyddar såväl passagerare som förare sant allmänheten. Dåligt utbildade ( många saknar helt utbildning/ erfarenhet) trafikledare och övrig driftsledning på bussföretagen,samt avsaknad social kompetens, däri ligger en del av problemet. Moraliska och etiska riktlinjer, bör man kanske också bygga upp för att få ett bra resultat. Bussbranschen skall med andra ord röja upp på sin egen gård först, innan man som ett gnälligt barn springer till mamma ( regeringen). Dokumentation finns……kanske skulle jag sända den till regeringen.

    • Problemet är att man planerar utifrån en optimal körtid på 4 timmar och 28 minuter, om det uppstår trafikstockning så att du som förare inte kan hålla en snitthastighet på 90 km/h med bussen så spricker körschemat. Företaget vill nämligen utnyttja dig som anställd maximalt. Sorgligt nog så kommer regeringen troligen att köpa deras argument.

      Om det är så att du som förare har för lång körtid ett fåtal gånger med en vettig anledning så är det rimligt att polisen ser mellan fingrarna. Kan du inte köra in på p-fickan eftersom det är full eller att den är avstängd så skriver man ned detta på remsan från Digitala färdskrivaren.

      Men är det så att det är ett återkommande problem för åkeriet att bussar saknar kort i skrivaren och att man kan se att det finns ett mönster, Så bör böterna enbart gälla styrelsen medlemmar eller den trafikansvarige. Inte förarna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)