Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rött ska ge grönt åt bussen (uppdaterad)

I bland annat Sydkoreas huvudstad Seoul har man målat busskörfälten röda för att göra det lättare för människor att hitta kollektivtrafiken. Foto: MY Mina/Wikimedia Commons.

I bland annat Sydkoreas huvudstad Seoul har man målat busskörfälten röda för att göra det lättare för människor att hitta kollektivtrafiken. Foto: MY Mina/Wikimedia Commons.

Röda bussfiler ska ge ökad framkomlighet för bussarna och samtidigt göra det lättare för människor att hitta bussen. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting vill måla busskörfälten röda efter modell från bland annat Sydkorea och USA, skriver Metro.

På det sättet ska man få fram mer av strukturerande effekter i busstrafiken – alltså att människor enkelt ser var kollektivtrafiken finns. Dessutom ska det bidra till att öka bilisternas respekt för busskörfälten.

– Förslaget är att de ska målas röda men det går förstås bra med andra färger också. Vi är flexibla på den punkten, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

– Åtta år av ständigt bortprioriterande av busstrafiken måste få ett slut. Moderaterna talar om förbättringar, men i praktiken sker väldigt lite. Det är ett svek mot arbetspendlarna. Med en ökad framkomlighet och bättre information kan fler lockas att välja kollektivtrafiken. Det är avgörande för att klara jobben och tillväxten , säger Erika Ullberg.

Socialdemokraterna har skapat ett helt paket för bättre busstrafik i huvudstaden:

• Måla bussfilerna, exempelvis röda. Ger ökad kännedom om busstrafiken och respekt för bussfilerna.
• Stabila turer. Stombussarna ska inte komma på kolonn. Tekniken finns, men den fungerar inte effektivt då framkomligheten är dålig.
• Ge bussarna utökad prioritet i gaturummet. Fler bussfiler och förhöjd prioritet i trafiksignaler.
• Digital resenärsinformation, även på bussen. Så kan resenärerna lättare byta mellan stombussar och andra trafikslag. De totala restiderna blir kortare.
• Ta fram en busslinjekarta. SL ska få i uppdrag att ta fram en busslinjekarta som på ett tydligt sätt visar var busslinjerna i innerstaden går, precis som tunnelbanekartan.
• Undersök alternativ för snabbare av- och påstigning och i fler dörrpar. Modellen med ”konduktör” som används under framkomlighetsförsöket är kostsam och inte särskilt effektiv.
• Det ska vara lätt att betala, även för sällanresenärer. Enhetstaxan gör reskassa, enkelbiljetter och SMS-biljetter lättare att använda.

 

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)