Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabba steg mot elbussar i Umeå

Umeås första elbuss, en Hybricon Arctic Whisper (HAW) går som flygbuss i staden. Om några år ska mer än hälften av stadsbussarna vara helt eldrivna. Foto: Ulo Maasing.

Umeås första elbuss, en Hybricon Arctic Whisper (HAW) går som flygbuss i staden. Om några år ska mer än hälften av stadsbussarna vara helt eldrivna. Foto: Ulo Maasing.

Satsningen på eldriven busstrafik i Umeå går framåt med full kraft. Siktet är inställt på att mer än hälften av stadsbussarna i Umeå redan om några år ska vara helt elektriska. På onsdagen ska styrelsen för Umeå Kommunföretag fatta beslut om den kommande upphandlingen av tätortstrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken (Ultra = Umeå Lokaltrafik).

Snabbladdade elbussar ingår som en självklar del i förutsättningarna för upphandlingen.

Redan idag går en ultrasnabbladdad elbuss i reguljär trafik i staden. Den trafikerar flygbusslinjen mellan Umeå Airport och centrum.

I vintras beslutade Umeå Kommunföretag att köpa in ytterligare åtta elbussar. Om man blir nöjd med dessa väntar en satsning på ytterligare 24 helt elektriska bussar som ska sättas i trafik på de mest utnyttjade linjerna i lokaltrafiken, dvs linjerna 1 och 8.

Umeå kommer då att ha 33 ultrasnabbladdade elbussar i trafik, betydligt mer än hälften av bussflottan.

Både den nuvarande och de kommande elbussarna ska ägas av Umeå Kommunföretag och leasas ut till den operatör som kör trafiken.

Lennart Holmlund(S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå: "Biogasbussar är inget alternativ för oss. Då skulle vi inte klara att få bort kväveoxiderna som vi vill." Foto: Ulo Maasing.

Lennart Holmlund(S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå: ”Biogasbussar är inget alternativ för oss. Då skulle vi inte klara att få bort kväveoxiderna som vi vill.” Foto: Ulo Maasing.

– Att vi har valt att satsa på elbussar beror på att vi vill ha ner halterna av kväveoxider, NOx, i Umeluften. Det skulle vi inte klara om vi valde biogasbussar, förklarar Lennart Holmlund(S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå för bussmagasinet.

– Men en viktig fördel med elbussarna är också att de går tyst. Det är en stor fördel. Vi räknar med en kraftig befolkningsökning i Umeå de kommande åren och samtidigt vill vi bygga en femkilometersstad. Det innebär att flertalet invånare inte ska ha längre än fem kilometer till centrum.

– Det förutsätter att vi förtätar staden och satsar på en attraktiv kollektivtrafik. Med elbussar kan vi köra igenom bostadsområdena på ett sätt som av bullerskäl inte går med andra bussar, säger Lennart Holmlund.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)