Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik får smisk av Konsumentverket.

Västtrafik har ägnat sig åt otillbörlig marknadsföring, anser Konsumentverket. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafik har ägnat sig åt otillbörlig marknadsföring, anser Konsumentverket. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafik, som svarar för huvuddelen av kollektivtrafiken i Västra Götaland, kritiseras av Konsumentverket. Myndigheten anser att Västtrafiks kampanj ”Res minst två månader gratis” strider mot marknadsföringslagen, skriver tidningen Bohusläningen.

Konsumentverket menar att kampanjen inte alls handlade om gratis kollektivtrafik, utan om att köp av årskort ger kunden lägre reskostnad jämfört med andra biljetter.

Konsumentverket har reagerat på att som marknadsföringen är utformad anges det på första sidan att mottagaren av meddelandet kan resa gratis i två månader utan närmare begränsning.

Först när man fortsätter att läsa materialet framgår det att det som menas med ”gratis” är att ett köp av ett 365-dagarskort så blir priset för resor billigare på ett sätt som motsvarar två månaders vanliga biljettr.

Konsumenten betalar alltså för hela perioden som kortet avser. Med andra ord erbjuder Västtrafik inte två månaders gratis kollektivtrafik, trots att det är just en två månaders gratisperiod som annonseras, hävdar Konsumentverket.

Senast den 20 maj ska Västtrafik förklara sig för Konsumentverket.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)