Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo bygger elväg för kontaktlösa bussar i Göteborg

Idag kör laddhybridbussar från Volvo på linje 60 i Göteborg. Nästa steg är kontaktlös laddning under färd. Foto: Volvo Bussar.

Idag kör laddhybridbussar från Volvo på linje 60 i Göteborg. Nästa steg är kontaktlös laddning under färd. Foto: Volvo Bussar.

Volvo ska i samverkan med Trafikverket bygga en elväg i Göteborg, där bussar i linjetrafik ska kunna laddas genom att ta upp energi från vägbanan samtidigt som de rullar. Testvägen blir 300 – 500 meter lång. Vinsten blir en tystare och mer klimatsmart kollektivtrafik.

– Fordon som laddas direkt från vägen under drift kan bli ett banbrytande steg i utvecklingen mot minskad miljöverkan som ligger helt i linje med vår vision om att vara ledande inom hållbara transportlösningar.

– För att kunna genomföra ett sådant utvecklingssteg krävs nära samarbete mellan industri och samhälle och vi ser fram emot att undersöka möjligheterna tillsammans med Göteborgs stad, säger Niklas Gustavsson, ansvarig för hållbarhetsfrågor i Volvos koncernledning.

Med en elväg kan laddningen av fordonets batterier ske kontinuerligt under körning istället för att det görs stillastående vid laddningsstationer. Den teknik som ska studeras bygger på så kallad induktiv laddning där energin överförs trådlöst till fordonet underifrån genom utrustning som byggts in i vägbanan.

Projektet i Göteborg handlar om att anlägga en vägsträcka med trådlös laddteknik och utveckla fordon som automatiskt laddar sina batterier när de passerar vägavsnittet. Vägen kommer att byggas utefter en lämplig busslinje i centrala Göteborg och testas i kollektivtrafiken.

Volvokoncernen erbjuder sedan flera år tillbaka hybridbussar där den traditionella dieselmotorn kompletteras med en elektrisk motor för att minska utsläpp av koldioxid. I Göteborg körs tre Volvo laddhybridbussar som laddar sina batterier vid ändstationerna på linje 60.

Nästa steg i utvecklingen är att den här typen av bussar också kan laddas under körning för att öka andelen av linjen som körs på ren eldrift. Och det är just denna möjlighet som nu ska undersökas.

Nästa år ska dessutom en ny busslinje, ElectriCity, öppnas mellan Chalmers och Lindholmen i Göteborg, som kommer att ge ytterligare kunskaper om laddningsteknik och eldrift för tunga fordon.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)