Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvohybrider säljer som smör

Volvo har fortsatta försäljningsframgångar internationell med sina hybridbussar. Snart kommer laddhybriderna ut på marknaden. Foto: Volvo Bussar.

Volvo har fortsatta försäljningsframgångar internationell med sina hybridbussar. Snart kommer laddhybriderna ut på marknaden. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar har fortsatta internationella framgångar med sina hybrdbussar. Under årets första kvartal har Volvo fått order på över 100 bussr från kunder i bland annat Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Totalt har Volvo Bussar sålt fler än 1350 hybridbussar sedan introduktionen 2010.

Volvo Bussars program av kompletta hybridbussar består av tvåaxliga Volvo 7900 Hybrid och ledbussen Volvo 7900 Hybrid, en treaxlig högkapacitetsbuss med plats för upp till 154 passagerare. Chassier med Volvos hybriddrivlina utgör också stommen i brittiska dubbeldäckare och bussar för sydamerikanska BRT-system, där bussarna kör i separata körfält för maximal effektivitet. Kunderna finns i över 20 länder.

De enskilt största marknaderna är Storbritannien, Colombia, Norge och Sverige. Även Tyskland, Brasilien och Schweiz har beställt ett större antal bussar.

– I Storbritannien tog efterfrågan på miljöanpassade bussar fart inför OS i London 2012. Nu har vi sålt 590 hybridbussar här. Så sent som mars i år fick vi en order på 18 stycken dubbeldäckare med hybriddrift. Månaden innan beställde kunder i Tyskland 27 nya hybridbussar, varav 15 ledbussar, säger Lars Johansson, global marknadschef på Volvo Bussar.

Under andra halvåret 2013 fick Volvo Bussar en order på 200 hybridbussar till Bogotá i Colombia. En affär som inte bara omfattar bussar utan också all service och allt underhåll.

Den senaste generationens hybridbussar har bland annat lättare kaross, energieffektivare hjälpsystem och en 5-liters dieselmotor i ett utförande som möter de senaste europeiska emissionskraven, Euro 6. Det innebär högre kapacitet, lägre bränseförbrukning och mindre utsläpp, buller och vibrationer.

Jämfört med motsvarande dieselbussar är hybridbussarnas bränsleförbrukning och klimatpåverkan mellan 30 och 40 procent lägre, beroende på modell. Utsläppen av luftföroreningar är ungefär hälften så stora. Hybridbussarna är också tystare än dieselbussar. När bussen drivs med el vid hållplatserna går den både avgasfritt och praktiskt taget ljudlöst, det uppskattas inte minst av väntande passagerare.

– Inom ett par år kommer vi också att kunna erbjuda laddhybridbussar som kan köra sju kilometer på el och som minskar bränsleförbrukningen med upp emot 75 procent. Tekniken, som innebär att bussarnas batterier laddas vid ändhållplatserna, testas just nu i Göteborgstrafiken.

– I höst startar ytterligare ett EU-finansierat fältprov med Volvos laddhybridbussar i Stockholm, säger Lars Johansson.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)