Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så ska Karlstads elbussar se ut

Så här ska Karlstads nya elbussar från Optare se ut. Bild: Karlstadsbuss.

Så här ska Karlstads nya elbussar från Optare se ut. Bild: Karlstadsbuss.

Elbuss-front

Fronten på Karlstads nya elbussar. Bild: Karlstadsbuss.

Nu är det klart hur de elbussar som sätts i trafik i Karlstad i höst kommer att se ut. De tre bussarna kommer, som vi tidigare rapporterat, att sättas i trafik på centrumlinjerna 11, 12 och 13 i Karlstad. Trafiken körs av Förenade Buss i Värmland. De nya bussarna kommer från engelska Optare och är 9,2 meter långa.

– Karlstad blir en av de första städerna i Sverige och Europa att satsa på ren eldrift. Satsningen är ett viktigt steg mot ett hållbart grönt Karlstad, säger Maria Frisk (MP), ordförande i Stadsbyggnadsnämnden.

–  I takt med att allt fler väljer kollektivtrafiken såg vi ett behov av att skaffa fler bussar. Eftersom de stora gasbussarna behövs på de tyngre linjerna, såg vi en möjlighet att skaffa lite mindre bussar till centrumlinjerna. Här insåg vi att eldrift var ett realistiskt och konkurrenskraftigt alternativ, menar Mattias Bergh tf chef på Karlstadsbuss.

– Trots det lilla formatet finns, precis som i de stora bussarna, plats för barnvagnar, rullatorer och rullstolar. De kommer även utrustas med air condition, fritt wifi och Buss-TV. Så de passar perfekt in vår strategi att kombinera modern teknik med en miljövänlig livsstil, berättar Robert Sahlberg affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

Laddning av bussarna sker nattetid. Dessutom snabbladdas bussarna i samband med chaufförens raster, ungefär varannan timme. Bussarna kommer därför att klara att köra hela dagen med god marginal.

– Elbussarna är lite dyrare i inköp, men detta kompenseras av lägre kostnader för drift, service och underhåll, säger Bengt Åström VD på Förenade Buss.

Beräknad leverans för elbussarna blir i månadsskiftet oktober/november.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)