Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Satsa på elbussar i Stockholm”

Bussplan Stockholm vill att stomlinjerna i Stockholms innerstad ska vara först ut när det gäller elektrifiering. Foto: Ulo Maasing.

Bussplan Stockholm vill att stomlinjerna i Stockholms innerstad ska vara först ut när det gäller elektrifiering. Foto: Ulo Maasing.

Om biogasbussarna i Stockholms innerstad byts mot elbussar kommer energiförbrukning och utsläpp att minska med 65 – 90 procent. Det konstateras i en omfattande elbussplan, Bussplan Stockholm, som kommun- och landstingspolitiker i Stockholm fick förhandstitta på under fredagen. Planen ska presenteras i början av juli i Almedalen.

Bakom planen står Sjöstadsföreningen, en ideell förening för de boende i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Föreningen består av 39 bostadsrättsföreningar och två SKB-kvarter. SKB står för Stockholms Kooperativa Bostadsförening och är en kooperativ hyresrättsförening med närmare 84 000 medlemmar.

– Vi vill att busslinje för busslinje i innerstaden görs om till eldrift. Vi vill börja med stombusslinjerna och de vanliga linjer som kör på de mest förorenade och bullerutsatta gatorna, säger Allan Larsson i Sjöstadsföreningens styrelse till Dagens Nyheter.

Larsson har bland annat varit finansminister.

Sjöstadsföreningen bedömer att det går att byta ut 330 biogasbussar på de fyra stomlinjerna och sex andra linjer under en tioårsperiod med början år 2016.

Från i höst kommer Storstockholms Lokaltrafik, SL, tillsammans med Volvo, Keolis och andra intressenter att testa laddhybridbussar på SL:s linje 73 i Stockholms innerstad. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting säger nu att man, om försöket på 73:an faller väl ut, tillsammans med Keolis vill gå vidare och se på kostnader och möjligheter att elektrifiera fler busslinjer.

– Bussplan Stockholm visar att olika former av elbusslinjer är en viktig del av en modern och miljösmart stad, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

–  Vi måste satsa på bussen. Den tar hand om nästan hälften av alla resor i kollektivtrafiken varje dag.

Sjöstadsföreningen har arbetat fram sin bussplan tillsammans med miljöförvaltningen i Stockholm, Volvo och konsultföretaget WSP.

Sveriges Bussföretag och Bil Sweden har i dagarna gett ut sitt andra nummer av eBUSS, en tidining om elektrifierad busstrafik. Den kan läsas här i digital form.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Energibesparingarna är rejält överdrivna i artikeln. Mycket hänger på hur elen produceras. Använder man t.ex. ett kondenskraftverk (den vanligaste elproduktionsmetoden i världen) så är energianvändningen densamma som för en biogasbuss – dvs tom. aningen sämre än för etanol eller biodiesel.

    Elbussar har andra fördelar – tysta, mjuk acceleration, utsläppen sker på annan plats än i trafikmiljön – det räcker mer än väl som argument, utan att man behöver dra på med tvivelaktiga påståenden som lätt kan vederläggas.

  2. Som vanligt har Volvolobbyn lyckats trycka undan de befogade frågan om hur elen produceras. Mythbuster har så rätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)