Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen ber Kalmar följa branschrekommendationer

Efter sommaren inleder KLT en stor upphandling av busstrafik. "Ställ inga särkrav som gör trafiken dyrare och bromsar teknikutvecklingen", manar Sveriges Bussföretag och Småland-Blekinge Bussbranschförening. Foto: Ulo MAasing.

Efter sommaren inleder KLT en stor upphandling av busstrafik. ”Ställ inga särkrav som gör trafiken dyrare och bromsar teknikutvecklingen”, manar Sveriges Bussföretag och Småland-Blekinge Bussbranschförening. Foto: Ulo Maasing.

Bussbranschen uppmanar Kalmar länstrafik (KLT) att följa branschens egna rekommendationer och inte ställa särkrav i den bussupphandling som KLT ska dra igång efter sommaren. I ett brev till KLT betonar Sveriges Bussföretag och Småland-Blekinge Bussbranschförening att man anser att det är både viktigt och nyttigt om KLT använder branschens gemensamma modellavtal. Annars riskerar man både dyrare trafik och att bromsa eller stoppa den tekniska utvecklingen när det gäller bussar, menar branschens representanter i brevet till KLT.

Även om det inte sägs i brevet till KLT är det svårt att inte mellan raderna läsa att bussföretagen och deras organisationer är oroliga för att KLT i upphandlingen ska ställa omfattande och hårda krav på biogasdrift av bussarna.

Senast vid flera seminarier i Almedalen varnade Världsnaturfonden, WWF, för en omfattande satsning på biodrivmedel i transportsektorn. Bland annat sa sig WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén vara övertygad om att en elektrifiering av transportsektorn är nödvändig.

– Biodrivmedel kan bara vara ett komplement. Det är inte hållbart att bara satsa på biodrivmedel, framhöll han.

Världsnaturfondens ställningstagande tas inte upp i brevet från bussföretagen till KLT. Däremot pekar Sveriges Bussföretag och Småland-Blekinge Bussbranschförening på att de modellavtal som branschen har enats kring visar hur beställare kan ställa funktionella krav istället för egna, detaljerade önskemål.

– Dessa ökar i sig kostnaderna för kollektivtrafiken. Dessutom riskerar man att bromsa eller till och med förhindra att man i trafikavtal kan dra nytta av den teknikutveckling som sker, skriver Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag och Stefan Karlsson, Småland-Blekinge Bussbranschförening.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är mycket märkligt, om KLT ska ensidigt kräva att busstrafiken körs med gasbussar körs på en blandning av naturgas och biogas, som brukar kallas för ”fordonsgas”, medan det inte skulle vara okej att köra dieselbussar på syntetiska ultrarena dieseldrivmedel, som är gjorda på EXAKT SAMMA RÅVARA SOM FORDONSGASEN ÄR GJORD AV. D.v.s. från biobaserat avfall och naturgas / fackelgaser (gasformigt avfall).

    Politikerna i KLT klarar tydlige inte av att förstå skillnaden mellan det generella begreppet ”biodrivmedel” samt ”drivmedel som ger upphov till lägre utsläpp av växthusgaser i ett LCA-perspektiv”, och det konkurrenshämmande och fördyrande begreppet: Bussbolag får BARA köra på fordonsgas och BARA ha gasbussar. Varför ska kollektivtrafiken göras onödigt dyr, och tekniskt sämre fungerande, genom att gasfordon SKA köpas in, istället för att flytande biodrivmedel baserade på bioavfall används i befintliga bussar som har en dieselmotor?

    Syntetiska, ultrarena drivmedel för dieselfordon är t.ex: HVO, BTL och GTL. De har numera en EU-gemensam teknisk spec: CEN TS 15940. De fungerar i helt vanliga dieselmotorer. Helt vanliga dieselmotorer och dieselfordon är alltså numera miljöfordon, eftersom de kan köras på biodrivmedel. På precis samma sätt som etanolbussar, gasbussar, etc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)