Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här är Irizars nya elbuss

Här kommer Irizars nya batteribuss i2e i den spanska staden San Sebastian. Samtliga bilder: Irizar.

Här kommer Irizars nya batteribuss i2e i den spanska staden San Sebastian. Samtliga bilder: Irizar.

Som vi tidigare rapporterat lanserade den spanska busstillverkaren Irizar nyligen sin första helt eldrivna buss, Irizar i2e. Lanseringen skedde i samband med företagets 125-årsjubileum i San Sebastian i norra Spanien. Vi kan nu presentera Irizars elsatsning närmare. Bussen är redan nu möjlig att köpa.

Irizar förklarar sitt engagemang när det gäller elbussar med att 60 procent av människorna i EU bor i städer. Därför är en minskning av luftföroreningarna väsentlig.

Data om Irizar i2e:

Längd, tvåaxlig: 11,980 m
Höjd: 3,22 m
Bredd: 2,55 m
Hjulbas: 5,77 m
Överhäng fram/bak: 2,805 m/3,405 m
Inre höjd: 2,4 m
Integ fram 25 cm med kneeling/32 cm utan nigning
Insteg mitt/bak: 27 cm med, 34 cm utan nigning
Genomgående låggolv
24 sittplatser
2 rullstolsplatser
4 stolar för rörelsehindrade
3 dubbeldörrar
LED-belysning interirört & exteriört
Dubbla fönster

Energilagring:
Sodium-Nickelbatterier
Nominell spänning: 600/650 V
Batterikapacitet: 376 kWh
Superkondensatorer: 125 V
Laddningssystem: 125 A
Laddningstid: 5 timmar

A/C:
Förare 3,5 kW
Passagerare: 35 kW

Värme:
Förare: 25-28 kW
Passagerare: 13 kW

Enligt Irizar reducerar varje helt elektrisk buss, dvs batteribuss, de årliga utsläppen av koldioxid med 88 ton och spar 33 000 liter drivmedel jämfört med dagens bussar.

Dessutom minskar bullerproblemen i städerna avsevärt med eldrift.

Enligt tillverkaren klarar i2e att köra 200 – 250 kilometer på en enda laddning. Fem timmars laddning är nog för 14 – 16 timmars körning i tät stadstrafik med en genomsnittshastighet på 17 kilometer i timmen. Batterikapaciteten är 376 kWh.

Batterierna utlovas ha en livslängd på tio år och vara till 99 procent återvinningsbara.

Bussen är dessutom utrustad med flera finesser som ska minska energiförbrukningen.

En sådan finess är att bussen, redan när den lämnar depån på morgonen, håller rätt temperatur i passagerarutrymmet. Det sker genom att bussen genom vad Irizar kallar ”för-AC” värms/kyls till lämplig temperatur när den står i depå och man utnyttjar el från elnätet istället för att ta den från batterierna.

Ett annat system är Eco Assist som hjälper föraren i realtid så att energiförbrukningen hålls nere och räckvidden maximeras.

Irizar planerar nu att investera 60 miljoner euro (ca 560 miljoner SEK) i utvecklingsarbetet med elbussen samt i en produktionsanläggning för denna. Den nya anläggningen ska vara klar 2016. Fram till dess ska man klara efterfrågan genom produktion i Irizars befintliga fabrik.

Förutom den första i2e som ska gå i ”hemstaden” San Sebastian ska två bussar köras i Barcelona inom ramen för det stora europeiska elbussprojektet ZeUS som lanserades i vintras och som vi tidigare rapporterat utförligt om.

Irizar i2e är utvecklad i samverkan mellan företagen i Irizargruppen och ett nätverk av teknologicentra i provinsen Baskien där San Sebastian ligger: Hispacold står för värme och luftkonditionering, elektronikföretaget Jema, Datik som är ett teknologiföretag som utvecklar olika smarta lösningar för transportsektorn, Masats och företagsgruppens forsknings- och utvecklingscenter Creatio.

Irizar-2Irizar-3Irizar-4Irizar-1

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)