Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Historisk stad satsar på BRT

Spanska Granada har fått sin första BRT, linje, trafikerad av Mercedes-Benz Capacity. Foto: Daimler Buses.

Spanska Granada har fått sin första BRT, linje, trafikerad av Mercedes-Benz Capacity. Foto: Daimler Buses.

Den historiska spanska staden Granada i Andalusien, mest känd för palatset Alhambra, har nu anslutit sig till den växande skaran av städer som satsar på BRT, eller superbussar som de ibland kallas. Staden, som är något större än Malmö, har i dagarna invigt sin första BRT-linje, Lìnea de Alta Capacidad (LAC), uttytt linje med hög kapacitet.

Linjen är resultatet av en ambition från Granadas stadsplanerare att minska trängseln av bussar i centrum, samtidigt som busstrafikens kapacitet ökar. Fram till nu har Granada haft ett linjenät med många linjer från förorterna som sedan alla har gått samma gata genom centrum, Gran Via de Colon.

Där har de haft att passera många signalreglerade korsningar som har gjort busstrafiken långsam, samtidigt som konflikterna med gång- och cykeltrafik har varit legio.

För trafiken på den nya BRT-linjen använder Granada 15 bussar av typen Mercedes-Benz Capacity med plats för 193 passagerare. Man har också lagt vikt vid det visuella intrycket av bussarna, inspirerad av den franska staden Nantes och dess Bus-Way som vi tidigare har presenterat i ett reportage.

Hållplatserna ligger i nivå med bussgolvet, och när bussen stannar vid en hållplats öppnas alla fyra dörrar samtidigt vilket ger en snabb på- och avstigning med korta hållplatsstopp och hög reshastighet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)