Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Kollektivtrafikbranschen velar om fördubbling”

Branschen velar och byter fördubbling mot förbättring, skriver två trafikkonsulter. Foto: Ulo Maasing.

Branschen velar och byter fördubbling mot förbättring, skriver två trafikkonsulter. Foto: Ulo Maasing.

Parterna i kollektivtrafikbranschen velar och byter ut fördubbling mot förbättring. När visioner och mål ska övergå i handling och finansiering blir det stopp. Det skriver två trafikkonsulter i en debattartikel i Sydsvenskan på torsdagen. ”Nu när arbetet för att uppnå målet med en fördubbling borde intensifieras börjar de inblandade parterna pruta på det”, skriver de.

Nyligen bytte Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik ut ordet ”fördubblad” i sitt namn mot ”förbättrad”.

I debattartikeln, skriven av Christer Ljungberg, vd för Trivector och Björn Wendle, kontorschef för Trivector Traffic, att både forskare och flera av parterna bakom fördubblingsmålet om åtgärderna är värda pengarna och väljer att backa.

”När visioner och mål, efter några år av samverkan och studier, ska övergå i handling och finansiering blir det stopp. Ord och handling går inte hand i hand. Vi har tyvärr sett det förut.”

Artikelförfattarna skriver att kollektivtrafikens problem är att det inte är så lätt att inse vidden av dess betydelse.

”Utebliven utbyggnad av kollektivtrafiken har också en kostnad. En scenarieanalys av Norges nio största stadsområden har visat att en utbyggnad av transportsystemet baserad på bil är nästan 70 procent dyrare än om motsvarande utbyggnad görs för cykel och kollektivtrafik”, skriver Ljungberg och Wendle.

Artikeln publiceras samma dag som Trivector i Almedalen håller ett seminarium med rubriken ”Har vi råd att fördubbla kollektivtrafiken? Har vi råd att låta bli?”

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)