Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommun anmäld för åldersdiskriminering av skolbussförare

Ättestupan återinförd? Bilden från 1600-talet visar en ättestupa i Västergötland.

Ättestupan återinförd? Bilden från 1600-talet visar en ättestupa i Västergötland.

Munkedals kommun har blivit anmäld för åldersdiskriminering av en bussförare. Föraren är 67 år och har kört buss i 34 år, men på grund av kommunens upphandlingsregler förbjuds han nu att köra skolskjutsar i Munkedals kommun.

Bussföraren Eddy Storsjö säger till Sveriges Radio P4 Väst att han upplever kommunens behandling som kränkande.

– De kan inte avgöra om en 67-åring är frisk och alert. Det kan bara arbetsgivaren avgöra, säger han.

Storsjös arbetsgivare, BJ Buss, har inga anmärkningar på Storsjö men säger sig inte ha någon rådighet över åldersgränsen. Kommunstyrelsens ordförande Åsa Karlsson, säger att man inte kan särbehandla olika förare.

– Vi gör inga individuella särskiljningar. Det är för att skydda barnen, säger hon till SR P4 Väst.

Vad tycker Du? Är en 67-årsgräns rimlig för att man ska få köra buss? Kommentera gärna här nedan på vårt kommentarsfält.

Share Dela

Taggat som: , ,

7 kommentarer »

  1. Många företag, kanske främst inom industrin, har som policy (ibland krav) med pensionering vid 65. Chaufförsyrket är ett bland få yrken där man ofta ser äldre anställda än 65 som kör och det är väl igen fel med det. Åldersnivån för att fortsätta vara en duktig och alert chaufför varierar men med stigande ålder kommer fakta och riskerna, både medicinska som kroppsligt med mörkerseende, hörsel, reaktionsförmåga, etc.

    Jag förstår kommuner som sätter gränser, att köra skolbarn är som att köra värdetransportbil med mycket höga mänskliga ”värden”. Alla resande bakom chauffören är oersättliga.

    Det finns kommuner där de skriver i skolskjutsavtalet att chaufförer över 65 år måste genomgå en läkarundersökning varje år. Det tror jag kan vara en bra lösning. Jag tycker inte Munkedals kommun gjort fel, att driva detta till åldersdiskriminering gör han sig själv en otjänst.

    • En äldre förare har betydligt bättre koll på sin hälsa än många yngre. Enligt statistiken finns ingen grund att avsätta bussförare godtyckligt med motivering att man ska köra barn. Alla är lika värda.
      Inom beställnings- och turistbusstrafiken är äldre förare en tillgång. Äldre förare är i bättre än yngre på att testa och läkarundersöka sig. Dessutom är en äldre förare ofta motiverad
      att köra vidare. Dessutom är många äldre förare mycket populära och efterfrågade bland
      kunder. Eftersom bussföraryrket har nått botten av status, finns heller inget intresse bland
      ungdomar att satsa på yrket. Bara inom turistbusstrafiken fattas just nu 2000 bussförare i Sverige. Tur att pensionärerna finns för inte minst bussturister som vill uppleva Europa. Dessutom har EU inte uppmärksammat att äldre bussförare skulle vara problem – snarare tvärt om.
      Många äldre förare ägnar sig åt turist- och beställningstrafik både nationellt och internationellt. Våra gäster i bussarna är välkomna oavsett ålder. Statistiskt är det klart att äldre förare inte är större risk bakom ratten än yngre.

      Erland Olsson
      vice ordförande
      Sveriges Bussresearrangörer

      • Erland … alla behövs både yngre och äldre … verkar nog bara vara präster och busschaufförer som har en stark önskan att få fortsätta jobba efter pensioneringen … å det är ju ett gott betyg på att det är ett bra yrke, eller hur ? … en lösning för just skolbussförare tror jag är YKB-kravet från och med nästa år … det kommer ge vissa bussföretag en tankeställare … vill dock ge dig tre kommentarer:

        1) Jag håller med om att äldre förare har bra koll på kroppen, de är liksom på vårdcentralen klart oftare än yngre. Men det känns som du förnekar att kroppen åldras och efter 60år börjar saker och ting hända. Det är bevisat att mörkerseende, reaktionsförmåga, syn, hörsel och allmän bedömning förändras ! Skolbarn har inte betalt för att åka med, de åker inte med av fri vilja utan de är tvingade enligt skollagen att åka buss och gå i skola tills de gått ut årskurs 9. Nu duger det inte ens att en lärare kan bevisa att han är utbildad pedagog, från i år är en lärare inte en lärare utan att först erhållit en speciell lärarlegitimation från staten.
        Att i avtalen kräva att skolbusschaufförer 65+ genomgår obligatorisk läkarundersökning är väl det minsta man kan kräva.

        Jag hade en nära släkting som kört taxi och färdtjänst i 45 år. Vid 71 års ålder var hans motto fortfarande ”jag är frisk och kör skitbra”. Han körde extra på firman. I en korsning en sen decembereftermiddag såg han inte en medtrafikant som kom från vänster …..

        2) Att det fattas 2000 förare bara inom turisttrafiken är väl inget man kan lasta några andra än branschen självt ? Det är klart att bussföretagen sparar pengar genom att skicka ut en pensionär med folkpension och som får betalt per timme och knappt det för ”att komma ut lite” och ”hjälpa firman med en extrakörning”. Säg det till en 30 åring som behöver fastställd inkomst per månad för att försörja hem och familj. Finns idag inget bussreseföretag som vill acceptera att en förare behöver vara hemma en vecka då och då för att vara med familjen. Tur då att det finns 65+ att skicka ut 🙂

        3) Varför sätter andra branscher och företag ålderskrav för exempelvis kranförare, poliser i yttre tjänst, ambulansförare, piloter, lokförare ?

  2. Från Regeringens sida trummar man in budskapet om att vi måste arbeta till vi i 70 års åldern eller mer. Samtidigt ställer Kommunen krav på att ingen som kör buss får vara 67 år eller äldre. Kommunen har genom sin upphandling verkat i motsatt riktning.

  3. Inte konstigt att sätta en åldergräns. Det är ju praxis inom många andra yrkesgrupper , och där är det oftats arbetsgivaren som sätter gränserna själva….. Lokförare, ambulansförare, polis, piloter, kranförare, lastbilschaufför för farligt gods, kommunalt anställda, etc

  4. Helt rätt att sätta en övre åldersgräns.Har själv jobbat med skolskjutstrafik och sett att de som är 67 och äldre inte hänger med på samma sätt som de yngre.Sen skall de äldre lämna plats åt de yngre.
    Så fort en ”skolbuss”är inblandat i en incident så läggs all fokus på bussen,och om det är en över 67 och upp mot 75 som kört då blir det ramaskri och då vaknar alla och tycker att man inte skall köra då man passerat pensionsåldern.

  5. Hej, att ställa vissa allmänna hälsokrav, samt krav på syn, ev. ställa särskilda krav på att förare är icke dementa (demens kan mycket väl inträffa före t.ex. 67 års ålder) är rimligt. Att ställa krav på ålder är enbart diskriminering av äldre. Jag trodde att diskriminering var förbjudet i lag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)