Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slut med kontanter i London

Nu är det slut med kontanter på Londons röda bussar. Foto: Ulo MAasing.

Nu är det slut med kontanter på Londons röda bussar. Foto: Ulo MAasing.

Från och med den här veckan är det slut med möjligheterna att betala kontant på bussarna i London. Men till skillnad från i Sverige ärt det inte rädsla för rån som har fått Transport for London att avskaffa kontanthanteringen på bussarna utan ekonomin. Genom att avskaffa kontanthanteringen på bussarna räknar Transport for London med att spara 130 miljoner pund (1,5 miljarder kronor) under de närmaste nio åren.

Redan innan kontantstoppet trädde i kraft på söndagen var det ytterst få resenärer som betalade med kontanter på de röda Londonbussarna – bara en procent av alla resenärer. År 2000 var det 25 procent.

Istället kan resenärerna betala sin bussresa med kort, men på ett smidigare sätt än vi har fått vänja oss vid här i Sverige. Man kan exempelvis åka på ett Travelcard som finns att köpa i automater och biljettluckor på alla tunnelbanestationer.

Naturligtvis gäller även Londons smarta kort, Oystercard, som också finns i en särskild version för besökare och kan köpas i förväg via internet, laddad med 10 – 50 pund.

”Vanliga” Oystercard innehåller dessutom en kredit på en resa så exempelvis ungdomar som ska åka hem efter nattens nöjesliv inte blir strandsatta bara därför att deras kort har gått ut. Krediten gäller för en extra resa. Innan resenären på nytt kan ladda sitt kort måste krediten betalas.

Det går också att betala sin bussresa med ett kontaktlöst kontokort utan trassel med chip och PIN-koder. Sådana kort är redan nu vanliga i Storbritannien.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. I London finns det alltså en omtanke om passagerarna. Det perspektivet saknas helt hos t.ex. SL i Stockholm… Det går inte att se när kortet är tomt… Och om kortet är tomt, så vägrar busschaufförerna att köra ett par stationer dit där man kan fylla på kortet… Det finns heller ingen tanke på att turisterna ska kunna åka kollektivt i SL:s område utan alltför stora svårigheter. Det kan vara lika illa i andra län…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)