Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trötta bussförare nästan som onyktra

Sömnbrist är ett stort problem för många bussförare enligt en rapport från VTI. Bild: Wikimedia Commons/Polylerus.

Sömnbrist är ett stort problem för många bussförare enligt en rapport från VTI. Bild: Wikimedia Commons/Polylerus.

Långa arbetspass och delade turer upplevs som ett stort problem av nästan 40 procent av de bussförare som kör kollektivtrafik. Nästan hälften av de bussförare som kör kollektivtrafik och som undersökts i studie vid VTI upplever att de vid minst två tillfällen i månaden har svårt att hålla sig vakna på jobbet.

VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) och Stressforsningsinstitutet vid Stockholms universitet har gjort en stor studie av bussförares arbetstider och hur de påverkar sömninghet, stress och trötthet. Resultatet presenteras vid ett seminarium i Almedalen på torsdagen.

Man har studerat kopplingen mellan stress, trötthet och arbetstider hos 261 bussförare som är anställda vid olika bussföretag. Resultatet visar av nästan 20 procent av förarna uppger att de varit med om en incident som de själva tror beror på trötthet.

Framför allt upplever man långa arbetspass på mer än tio timmar som påfrestande. Närmare fyra av tio upplever delade turer som ett stort problem. Tester som forskarna har gjort på bussförare i slutet av ett delat pass visar också på en hög trötthet hos förarna.

– Det mest alarmerande är nog att så pass många förare så många som 45 procent av förarna säger att de får kämpa för att hålla sig vakna flera gånger i månaden när de kör buss. Det här tillståndet kan vi nästan jämföra med onykter körning säger Anna Anund, trafikforskare vid VTI till SR Ekot.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)