Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utan invandrare stannar bussen

Magnus Åkerhielm, vd, Keolis Sverige: Vi anställer inte nationaliteter. Vi anställer medarbetare med kompetens och engagemang. Foto: Ulo Maasing.

Magnus Åkerhielm, vd, Keolis Sverige: Vi anställer inte nationaliteter. Vi anställer medarbetare med kompetens och engagemang. Foto: Ulo Maasing.

Bussar och taxi i Sverige skulle inte fungera utan invandrare.  Och i framtiden skulle det bli ännu besvärligare. Det slog företrädare för de båda branscherna fast vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, bara timmarna innan Sverigedemokraternas partiledare skulle hålla sitt tal i Almedalen. På seminariet presenterade man en ny rapport om hur viktiga invandrare, dvs personer födda utanför Sverige, är för att kollektivtrafiken ska fungera.

Rapporten konstaterar att buss- och taxiföretagen är beroende av den kompetensförsörjning som invandrarna och invandringen innebär.

En stor del av buss- och taxiförarna i Sverige är födda utomlands. Av alla bussförare i Sverige är 36 procent invandrare. Lokaltrafiken i storstäderna fungerar tack vare utlandsfödda bussförare. I Stockholm och Göteborg är 44 procent av alla bussförare utrikesfödda, i Malmö 53 procent.

Då är inte egna företagare i branscherna inräknade. Inom taxi är 45 procent av alla förare, egenföretagare inräknade, födda utanför Sverige.

Anställer inte nationaliteter
Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige, betonade på seminariet att invandrarnas betydelse för busstrafiken ökar. Dels därför att kollektivtrafiken växer, vilket kräver fler som arbetar i branschen, dels därför att branschen de kommande åren står inför stora pensionsavgångar.

– Vi anställer inte afrikaner, polacker eller finländare. Vi anställer medarbetare med hög kompetens och en vilja att arbeta med service. Det är inte beroende av var man är född, sa Åkerhielm.

Maryam Yazdanfar, chef för public affairs vid Nobina Sverige: Våra kunder är en mångfald av människor. Därför är det bra att också vi är det. Foto: Ulo Maasing.

Maryam Yazdanfar, chef för public affairs vid Nobina Sverige: Våra kunder är en mångfald av människor. Därför är det bra att också vi är det. Foto: Ulo Maasing.

Maryam Yazdanfar, chef för public affairs vid Nobina Sverige, deltog också i seminariet.

– Det är jättehäftigt att jobba i den här branschen med den mångfald av människor med olika bakgrund som arbetar här. Våra kunder är en mångfald av människor. Då är det bra att också vi är det, sa hon.

– Bussbranschen står inför stora utmaningar. Yrkeskåren blir allt äldre och vi har svårt att rekrytera yngre förare in i branschen, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

– Den nya gymnasieutbildningen för bussförare som nyligen blev verklighet har ännu inte hunnit etableras på så många orter i Sverige. I storstadsregionerna kommer vi att behöva flera tusen nya förare inom de närmaste åren. Därför är det viktigt för oss att få in ny kompetens till denna framtidsbransch.

– Yrkesförare är det femte största yrket bland utrikesfödda invandrare och det kommer förmodligen att öka ytterligare, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)