Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt mer skandalartat kring Tuwa Specialtransport

HandikappsymbolTurerna kring Tuwa Specialtransports verksamhet i Norrköping får allt mer skandalartade inslag. Nu avslöjar Norrköpings Tidningar (NT) att förare hos Tuwa varken har fått lön eller arbetsgivarintyg från sina ägare. På kort tid har företaget gått igenom flera ägarskiften och namnbyten.

Redan i slutet av juni hade Östgötatrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Östergötland, fått nog och sparkade Tuwa som kör sjuk- och färdtjänstresor i länet. Då hade Tuwa ändrat sina ägarförhållanden trots ett nej från Norrköpings kommun. Redan tidigare hade Östgötatrafiken reagerat på andra brister i Tuwas sätt att sköta sitt uppdrag.

Sedan dess har skandalturerna kring Tuwa snurrat snabbt.

Affären som utlöste uppsägningen av Tuwa var att Tuwa Specialtransport Svealand sålts till en Ronny Billman. Denne har bland annat en stor konkurs bakom sig och är också åtalad för sexköp, något som han själv har förnekat. När Tuwa sparkades av Östgötatrafiken såldes företaget av Billman till Innerlight Scandinavia AB. Nu ägs det av Innerscan Limited AB.

När Tuwa förlorade uppdraget arbetade ett tjugotal förare i Tuwa. Bara några få har enligt NT fått nytt jobb, för andra har det varit problem med löner och arbetsgivarintyg.

Enligt NT sår personer med mängder av konkurser bakom företagen Innerlight och Innerscan. De kontaktnummer som företagen uppger går antingen ingenstans eller till företag eller privatpersoner som inget har med verksamheten att göra. Ett nummer går till en 7-elevenbutik, att annat till en privatperson som uppger att han fått flera konstiga samtal.

Det är inte bara i Östergötland som det har stormat kring Tuwa. I december 2011 sparkade exempelvis X-trafik, som svarar för kollektivtrafiken i Gävleborgs län, Tuwa Specialtransport som körde färdtjänst, sjukresor, omsorgstrafik och skolskjutsar med taxi och minibussar i hela Gävleborgs län.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)