Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centerförslag om Happy Hour i kollektivtrafiken

Centerpartiet i Stockholms län vill differentiera kollektivtrafiktaxan. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet i Stockholms län vill differentiera kollektivtrafiktaxan. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet i Stockholms läns landsting vill ha differentierade taxor i kollektivtrafiken. Syftet är att minska trängseln under morgon- och eftermiddagsrusningen. Men man vill inte höja priset när trängseln är som värst, utan istället göra det billigare att resa i lågtrafik. På det sättet hoppas partiet att en del resenärer ska flytta sitt resande från de mest belastade tiderna.

Centerns landstingsråd i Stockholms läns landsting, Gustav Hemming, presenterade på söndagen ett fempunktsförslag för minskad trängsel i kollektivtrafiken.

Högst upp på listan kommer vad man kallar Happy hour i kollektivtrafiken.

– Det ska bli billigare att resa när trängseln är mindre, det tjänar alla på. Rent tekniskt ska det inte bli krångligare för resenären, förklarar Gustav Hemming.

Två av de övriga punkterna i programmet gäller busstrafiken.

Dels vill partiet tillåta påstigning i alla dörrar på bussarna, dels vill man satsa på snabba, dubbelledade elbussar, något som man redan tidigare har föreslagit.

– Tiden som en buss står vid hållplatsen är ibland orimligt lång på grund av långa köer för att kliva på och registrera sitt kort. Genom att installera biljettviseringsmaskiner inne i bussen och låta resenären själv registrera sin resa ombord kan mycket tid sparas och bussen kan avgå fortare, framhåller Gustav Hemming.

– Vi vill satsa på dubbelledade elbussar med egna körfält som ges “gröna vågen”. Genom att separera busstrafiken från övrig trafik hamnar inte bussen i onödiga köer genom staden. Bussarna ska ha företräde vid trafiksignaler och parkeringsplatser längs med bussgator ska tas bort.

Centern vill dessutom öppna spärrarna i tunnelbanan och istället ha fler kontroller samt införa plattformsdörrar i tunnelbanan.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)