Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centern sågar moderatstyrda SL

 – för segt för centgern. Foto: Ulo Maasing.

– för segt för centgern. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet ger nu ännu en känga åt Storstockholms Lokaltrafik (SL) och i praktiken också till Stockholms länds trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm(M). Nyligen sågade man Wennerholms ståtliga spårvägsdrömmar för Stockholms innerstad. Nu vill C också att Stockholms kommun ska starta egna busslinjer därför att man tycker att SL är alldeles för segt när det gäller att möta Stockholmarnas behov av busstrafik.

Det tar alldeles för lång tid för SL att få ny kollektivtrafik på plats. Saktfärdigheten riskerar att miljöprofilmorådet Norra Djurgårdsstaden och andra nya stadsdelar fylls med bilåkare, anser Per Ankersjö enligt lokaltidningarna i Direktpress.

–  De som flyttar in här har ofta råd att köpa både en och två bilar. Det vill jag ogärna se, men ger man dem bara en enda stackars busslinje så är det inte konstigt att det börjar titta sig omkring i bilsalongerna, säger han och menar att den enda rimliga lösningen är att Stockholms stad tar saken i egna händer och lägger hundra miljoner om året på kommunalt finansierad busstrafik.

Trafiken ska dock inte köras i egen regi, utan upphandlas och betalas av staden.

– Vi måste gå in med kommunala medel och ser till att det går att pendla. Jag tänker mig en busslinje som går till närmsta tunnelbanestation, framför allt under rusningstid men gärna under hela dagen, säger Ankersjö enligt Direktpress.

(C)För en tid sedan gick centerns landstingsråd i Stockholm, Gustav Hemming, ut med ett krav på att alla planer på en spårvägsutbyggnad i Stockholms innerstad skulle slopas.

– Satsa istället på dubbelledade elbussar på stomlinjerna och se till att framkomligheten för bussarna förbättras rejält manade Gustav Hemming.

Christer G Wennerholm(M) har länge pläderat för en stor utbyggnad av spårvägar i Stockholms innerstad, samtidigt som han så sent som för två år sedan förklarade att tunnelbanan är färdigutbyggd.

I våras gick han dock tillsammans med andra moderatpolitiker ut och förklarade att man skulle bygga nio nya tunnelbanestationer. I början av denna vecka var han med om ytterligare ett utspel om den färdigbyggda tunnelbanan. Det utspelet innebar förlängning av flera av de existerande och planerade t-banelinjerna samt ytterligare en ny t-banelinje.

Om spårvagnar har Wennerholm, ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna, däremot varit tyst under senare tid. På måndag kommer han dock att medverka i en prisutdelning som gäller vilken färg den nya T-banelinjen Odenplan – Arenastaden ska få på kartan.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Då får väl Nacka Kommun sätta igång med egen busstrafik till Kvarnholmen också! Snart 5.000 boende där, en busslinje 402 som tidvis på kvällar och helger, men även under rusningstid enligt min uppfattning har för glesa avgångar! Dock trevligt med SL-båt till Nybro viken!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)