Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centernej till spårvagnar i Stockholms innerstad: Satsa på dubbelledade elbussar

Linje 4 i Stockholm är landets mest utnyttjade busslinje men bör inte göras om till spårväg. Satsa istället på framkomlighet, snabbhet och dubbelledade elbussar anser Centerpartiet. Foto: Ulo Maasing.

Linje 4 i Stockholm är landets mest utnyttjade busslinje men bör inte göras om till spårväg. Satsa istället på framkomlighet, snabbhet och dubbelledade elbussar anser Centerpartiet. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet säger nej till spårvagnar i Stockholms innerstad och vill istället satsa på superbussar och tunnelbana. Partiet pekar på att alliansregeringen nyligen har presenterat sina ambitioner på en storsatsning på infrastruktur genom Sverigebygget. En sådan utbyggnad, menar partiet, skulle kraftigt avlasta busslinje 4 i Stockholm som med sina 60 000 resande varje dag är landets mest utnyttjade busslinje.

Därför vill Centerpartiet skrota planerna på att bygga spårväg i Stockholms innerstad och istället storsatsa på busstrafiken och tunnelbaneutbyggnaden.

Flera partier vill konvertera blåbussarna till spårvagn, men spårvägsinvesteringar är dyrt, tar lång tid och kräver stora ingrepp i gatu- och stadsmiljön. Dessutom riskerar spårväg att tränga ut eller senarelägga investeringarna i utbyggd tunnelbana, säger Gustav Hemming (C).

Gustav Hemming (C), landstingsråd i Stockholms läns landsting: Ingen spårväg i innerstan, tack. Foto: Ulo Maasing.

Gustav Hemming (C), landstingsråd i Stockholms läns landsting: Ingen spårväg i innerstan, tack. Foto: Ulo Maasing.

– Genom att satsa på busstrafiken och göra den snabbare och tystare sparar vi de pengar andra partier vill lägga på att bygga nya spårvägslinjer. Istället vill vi satsa på elbussar och tunnelbanan.

Partiet vill snabbt ha en storsatsning på blåbussarna i Stockholm. En sådan satsning sulle innebära:

1. Att bussarna ges egna körfiler och signalprioritering genom hela staden.
2. Att parkeringar längs med bussgator prioriteras bort.
3. Att du ska kunna kliva av och på genom alla dörrar på bussen.
4. Att busshållplatserna höjs upp så att bussarna inte behöver ”niga” och det blir lättare och snabbare att kliva av och på med rullstol, rullator och barnvagn.
5. Moderna tysta dubbelledade elbussar med hög kapacitet.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Äntligen någon politiker, Gustav Hemming (C) som vill satsa på miljöteknik som dels ger renast luft, dels är mer kostnadseffektiv. Dvs satsa på elbuss där bussen snabbladdas på hållplatserna, eventuellt i kombination med särskilda bussfiler, så att kollektivtrafik med buss kommer fram snabbare än biltrafiken i innerstaden. Satsa INTE på spårvagn!!! Det är MYCKET dyrare, ca 10 gånger dyrare. Dessutom ska spåren hela tiden ha mer och dyrare underhåll. Kolla gärna den uppgiften med t.ex. Göteborgs stad och Västtrafik. Spårvagnslinjerna i Göteborg är ofta avstängda för reparation och underhåll, och ersätts med busstrafik… Det här regelbundna, omfattande underhållet är DYRT… Bäst är väl plug-in diesel-hybrid-buss. Den kör även vid strömavbrott, och använder en bra blandning av el på elnätet (miljövänlig el i Sverige, i huvudsak) och av flytande dieseldrivmedel, som INTE BEHÖVER VARA RÅOLJEBASERAD DIESELOLJA. Syntetiska, ultra-rena flytande dieseldrivmedel till standard dieselmotorer, som är framställda ur bioavfall, gasformigt avfall och naturgas (samma råvaror som till ”fordonsgas”) kan användas istället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)