Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalarnas kollektivtrafik mår inte bra

Professor Jan-Eric Nilsson: Kollektivtrafiken mår inte bra.

Professor Jan-Eric Nilsson: Kollektivtrafiken mår inte bra. Foto: Ulo Maasing.

Den senaste tidens stormar kring den stora trafikomläggningen i Dalarna har fått professor Jan-Eric Nilsson vid VTI att göra några reflektioner. Och Dalatrafik behöver en revolution, men kanske av andra skäl än vad man själva annonserar om, skriver han i denna debattartikel.

Kollektivtrafiken i Dalarna mår inte bra. En grund för den diagnosen är de många turerna kring den senaste upphandlingen.

Vad som faktiskt hänt är omöjligt att bedöma för en utomstående. Den bild jag fått bakom rubrikerna är att Dalatrafik valt att genomföra en upphandling som skiljer sig från den modell som parterna i branschen kommit överens om. Det är detta som tycks vara förklaringen till missförstånd, rättsprocesser och höga tonlägen.

När nu vågorna lagt sig sägs att det nya avtalet innebär en revolution för resenärerna.

Som framgår i tidningarnas spalter vinner inte alla på förändringen. Även om tecknat avtal gäller kommer det säkert att vara möjligt att justera trafiken på marginalen för att undvika uppenbara felaktigheter.

Kanske är det så man ska tolka den nu inställda revolutionen. Troligen betyder det att Dalatrafik i så fall kommer att behöva betala lite mer till dem som utför trafiken.

Ganska snart kommer det att visa sig om den nya utformningen av trafiken är bra för resenärerna eller inte. För att låna ett engelskt uttryck så visar antalet rumpor på sätena om kunderna är intresserade: fler resenärer – bättre tjänst.

Och Dalatrafik behöver en revolution, men kanske av andra skäl än vad man själva annonserar om.

På samma sätt som i resten av landet betalar länets resenärer ungefär halva kostnaden för varje resa. Skattebetalarna står för den andra hälften. Men under de senaste ca 10 åren har biljettpriset nästan tredubblats i Dalarna samtidigt som biljettpriserna i Sverige i genomsnitt ökat med 70 procent.

Övriga priser (konsumentprisindex) har bara ökat med 13 procent. Det är då kanske inte så konstigt att resandet under de tio åren minskat med en femtedel i Dalarna. Särskilt illa är det när man ser att antalet kollektivtrafikresenärer i Sverige ökat med 27 procent. Det här är det andra symptomet på att kollektivtrafiken i länet inte mår bra.

Uppenbarligen har länet under en följd av år lyckats sämre än andra med kollektivtrafiken. Låt oss hoppas att våra politiker den här gången varit klokare än beslutsfattare i resten av landet och utformat ett avtal som lockar fler resenärer.

Om fyra år är det val igen och då kommer ett lysande tillfälle för dem som betalar räkningen, det vill säga resenärer och skattebetalare, att bedöma hur väl revolutionen lyckats.

Jan-Eric Nilsson
Professor i transportekonomi vid Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI)

Fotnot: Siffrorna baseras på det material som finns tillgängligt på den statliga myndigheten Trafikanalys hemsida, www.trafa.se

Share Dela

Taggat som: , , , ,

4 kommentarer »

  1. Det stämmer inte alls att biljettpriserna har tredubblats i Dalarna, antingen har Trafa fel siffor eller så har den gode professorn läst fel.

    2003 kostade en 1-zons enkelbiljett 15 kr, enzons periodkort 260 kr och länskort 800 kr
    Idag kostar en 1-zons enkelbiljett 26 kr, enzons periodkort 460 kr och länskort 1350 kr

    Detta innebär en höjning i snitt på dryga 70%, ungefär som i riket i övrigt.

    Återkommer i frågan om resandeminskningen som jag också anser är en helt felaktig siffra.

  2. Kort kommentar till beräkningarna. Påståendet baserats på uppgiften om totala intäkter från resenärer dividerat med antal resenärer respektive år. Med detta så tar man hänsyn till alla typer av priser (en enda resa, månadsbiljett etc), alla destinationer och också både buss- och tågtrafik. Det är en uppgift med både äpplen och päron i täljaren men viktat med priset för respektive frukt (resa).
    Jan-Eric

    • Det verkar mer som man blandat ägg, clementiner och älgfärs.

      Eftersom både kontantbiljetter, tioresortskort, periodkort, resplusbiljetter (d v s samtliga biljettyper allmänheten har tillgång till) har ökat bara mellan 70 och 80% under perioden och inga förändringar av taxezoner gjorts följer av resomanget att, om priserna totalt tredubblats, skulle utdebiteringen för skolresor till kommunerna ha ökat med mer än 500%.

      Antar att du håller med mig om att det faller på sin egen orimlighet.

  3. Det handlar om totalkostnaden för kollektivtrafiken inte vad du betalar för en biljett. Samhället betalar en summa som inte finns på biljetten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)