Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dystra siffror för bussbolag i Norge

Att köra kollektivtrafik med buss i Norge är ingen guldgruva. Foto: Ulo Maasing.

Att köra kollektivtrafik med buss i Norge är ingen guldgruva. Foto: Ulo Maasing.

Storföretagen i norsk busstrafik förlorar stora pengar på den upphandlade linjetrafiken. ”Linjetrafik är helt enkelt olönsamt för många företag. Det är för många aktörer och det måste ske en konsolidering”, säger Philipp Engedal, vd för Nobina Norge till den norska affärstidningen Dagens Næringsliv, DN. Han räknar med ett positivt resultat för företaget först år 2015/2016.

Mycket av bilden från Norge liknar den som varit, och delvis fortfarande råder i Sverige även om inget av de norska storföretagen i bussbranschen ens kommer i närheten av Arriva Sveriges katastrofala siffror.

Enligt Dagens Næringsliv omsatte de sex största bussbolagen i Norge i fjol sammanlagt 13,5 miljarder norska kronor (närmare 15 miljarder SEK) och nådde gemensamt ett resutat på – 112 miljoner NOK (-123 miljoner SEK). Samtidigt ökar bussresandet i Norge år från år.

I flera fall lyfts dessutom resultatet av den kommersiella trafik som flera av bussbolagen kör.

Philippe Engedahl säger till tidningen agtt en del aktörer försöker vinna upphandlingar med hjälp av en mycket aggressiv prissättning och tar stora risker.

Jon H Stordrange, vd för den norska bussbranschens organisation NHO Transport bekräftar bilden, samtidigt som han hoppas att upphandlarn kan dela upp anbuden i mindre paket som är mindre kapitalkrävande och som skulle göra det möjligt även för andra än de allra största bussföretagen att delta. Dessutom efterlyser han incitament som gör att bussföretagen har glädje av resandeökningen.

Precis som i Sverige, eller kanske ännu mer (värre) ställer upphandlarna också dyra särkrav på bussarna, krav som gör det svårt eller omöjligt för operatörerna att flytta bussar från en plats i landet till en annan.

Några exempel: Några kräver särskilda stolsklädslar, Drammen kräver att dieselpåfyllningen ska ske från motsatt sida än vad som är normalt.

Rörelseresultat respektive resultat före skatt i NOK för de största norska bussföretagen år 2013 enligt Dagens Næringsliv:
Nettbuss  62,9, -66,0
Boreal Transport  48,9, 20,1 (inkusive bl a båttrafik)
Tide  -30,2, -61,2
Unibuss  11,8, 10,3
Nobina Norge  -47,0, -51,4
Norgesbuss  36,3, 33,5

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Varför inte pröva att nästbilligaste bud. Sen är det ju lite så här att ett bolag som bedriver bra eller riktigt bra trafik inte har ett dugg för det. När kontraktet tar slut är det ny upphandling som gäller. Levererar man bra så tycker jag att man ska få fortsatt förtroende. Är inte huvudmannen nöjd ja då blir det upphandling. Men att man inte tjänar på upphandlad trafik, där får man skylla sig själv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)