Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Protester i Dalarna mot revolution

Dalatrafiklogga

Möts nu av kontrarevolutionära krafter…

Kontrarevolutionens röster börjar höras i Dalarna när man sent omsider inser följderna av den stundande revolutionen. Det är Dalatrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i regionen, som den 17 augusti gör omfattande ändringar av busstrafiken. ”En revolution” har Dalatrafik själv klarat ändringen som bland annat innebär att många linjer snabbas upp, inte minst genom att hållplatser dras in.

Bara på nuvarande linje 20 mellan Hedemora och Falun försvinner 42 hållplatser i Hedemora och Säters kommuner. Bara två blir kvar. Sammanlagt försvinner 50 hållplatser i Hedemora kommun. Det har fått Hedemoras kommunalråd Ulf Hanssons(S) att flyga i taket.

– Direktbussarna måste få fler stopp. Det är enligt Dalarnas Tidningar hans spontana reaktion när han får höra att Dalatrafiks Trafikrevolution innebär att 50 hållplatser försvinner i Hedemora kommun.

I sin egenskap av ordförande i kommunstyrelsen sitter Hansson i direktionen för Region Dalarna som har beställt den stora omläggningen av busstrafiken,.

–  Men upphandlingen och utformningen av linjer och tidtabeller har skötts av Dalatrafik. Deras uppdrag har varit att öka resandet och skapa en så kostnadseffektiv kollektivtrafik i länet som möjligt, säger han till Dalarnas Tidningar och skyller samtidigt på landstinget.

Det är landstingets beslut att inte längre delfinansiera busslinjer som går i landsbygdstrafik mellan flera kommuner som drivit fram ”revolutionen”. Från landstingets sida vill man i stället satsa på tät trafik med direktbussar mellan centralorterna.

Och en delvis yrvaken kontrarevolution börjar göra sig hörd nu när alla beslut är fattade och bara en dryg vecka återstår till trafikstart.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)