Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Riksdagskandidater vill fördubbla kollektivtrafiken

Nästan alla ledande riksdagskandidater ställer upp för en fördubblad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Nästan alla ledande riksdagskandidater ställer upp för en fördubblad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Fler än nio av tio ledande riksdagskandidater vill satsa på en fördubbling av kollektivtrafiken. Det visar en enkät inför valet från etanolföretaget SEKAB. Av de 367 ledande riksdagskandidater som deltagit i undersökningen svarar 94 procent ”ja” på frågan om ”det krävs satsningar som gör det möjligt att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020”. Bara 3 procent svarar ”nej”, medan 3 procent är tveksamma eller vet inte.

Stödet för en satsning på fördubblad kollektivtrafik är starkast bland riksdagskandidaterna från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Samtliga vänsterpartister och 98 procent av miljöpartisterna svarar ”ja, absolut” på frågan. Även bland kandidaterna från Centerpartiet och Moderaterna svarar en klar majoritet, 69 respektive 61 procent, ”ja absolut”.

SEKAB, med bas i Örnsköldsvik, arbetar bland annat med produktion av etanol för fordonsdrift.

– Det kommer att finnas ett starkt stöd i riksdagen efter valet för att kraftigt bygga ut kollektivtrafiken. Vid en sådan satsning är det viktigt för miljön att nya bussar som köps in kan köras med förnybara drivmedel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

– Politiska beslut som gör det attraktivt att ta bussen i stället för bilen minskar utsläppen av växthusgaser från trafiken.

510 ledande riksdagskandidater tillfrågades i undersökning. 367 svarade.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Om man köper etanolbussar, så kan man bara köra dem på ett specialdrivmedel, ED95, som bara Sekab tillverkar. En vanlig dieselbuss kan köras på flera olika biodrivmedel. T.ex. HVO, RME och annan FAME. I framtiden kommer det fler bio-syntetiska drivmedel, som passar för helt vanliga, standard dieselmotorer som sitter i vanliga, billigare dieselbussar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)