Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storföretag satsar på bussar det svänger om

Brittiska transportjätten Go-Ahead har testat svänghjulsteknik i London. Nu ska man satsa på 500 svänghjulsdrivna bussar under två år. Foto: Go-Ahead Group.

Brittiska transportjätten Go-Ahead har testat svänghjulsteknik i London. Nu ska man satsa på 500 svänghjulsdrivna bussar under två år. Foto: Go-Ahead Group.

Det brittiska storföretaget G-Ahead Group, en av de stora aktörerna i brittisk busstrafik, gör nu en storsatsning på svänghjulsbussar. Under de närmaste två åren ska Go-Ahead köpa 500 svänghjulsbussar. Enligt företaget minskar tekniken bränsleförbrukningen med 20 procent jämfört med konventionella bussar, samtidigt som tekniken uppges vara avsevärt billigare än elhybridbussar.

Svänghjul är en beprövad teknik som här har utvecklats avsevärt sedan exempelvis Storstockholms Lokaltrafik på nittiotalet experimenterade med svänghjulsbussar.

Den moderna svänghjulstekniken används även i Formel 1-bilar. Go-Ahead samarbetar med brittiska GKN Hybrid Power när det gäller svänghul. Den tekniska lösning som GKN utvecklat hjälpte exempelvis Audi att nyligen vinna den franska Formel 1-tävlingen på Le Mans.

Systemet har döpts till Gyrodrive och använder sig av ett svänghjul i kolfiber som snurrar i mycket hög fart. Hjulet lagrar bromsenergi från bussen. Energin driver i sin tur en elmotor som hjälper bussen att accelerera. Enligt både Go-Ahead och GKN minskar tekniken bränsleförbrukningen med mer än 20 procent till en avsevärt lägre kostnad än för elhybridbussar där energin lagras i ett batteri.

Den minskade bränsleförbrukningen innebär också motsvarande lägre utsläpp av koldioxid.

Systemet uppges också ha samma livslängd som bussen i sin helhet, vilket gör att det inte finns något behov av ett batteribyte under bussens livstid.

Go-Ahead har testat tekniken i en handfull bussar i London och har nu bestämt sig för att under de närmaste två åren investera i 500 svänghjulsbussar som bland annat ska gå i trafik i London och Oxford, men senare även i andra brittiska städer.

Go-Ahead kör buss- och tågtrafik i stora delar av Storbritannien. Företaget har ca 23 500 anställda och svarar för över en miljard resor årligen.

GKN är en global teknikföretagsgrupp med närmare 50 000 medarbetare.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)