Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverigepremiär för kinesiska Yutong

Yutong kommer bland annat att visa sin 9-meters intercitybuss på Persontrafik. Bland annat siktar man in sig på skolbussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Yutong kommer bland annat att visa sin 9-meters intercitybuss på Persontrafik. Bland annat siktar man in sig på skolbussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Den stora kinesiska busstillverkaren Yutong kommer i höst att för först gången på allvar visa upp sig på den svenska marknaden. På Persontrafik i Stockholm i slutet av oktober kommer Yutong att visa två bussar för linje- och skoltrafik. Det är dels en niometersbuss, dels en tolvmetersbuss. Relativt snart planerar företaget också att presentera en fullstor, helt elektrisk stadsbuss på de nordiska marknaderna.

Den mindre modellen har, beroende på om man väljer en eller två dörrar, 31 eller 33 passagerarplatser, Cumminsdiesel och växellåda från ZF.

Tolvmetersbussen är försedd med DAF-diesel, ZF-låda och 51+4+1 platser.

Nyligen levererade Yutong tre bussar till det norska storföretaget Tide i norska Vestfold.

Yutong gör anspråk på att vara världens största busstillverkare med en daglig produktion i fjol på 310 enheter. Bolaget har ett brett modellprogram och ligger också långt framme när det gäller production av bussar som drivs med vad man i Kina kallar new energy: hybridbussar, plug-inhybrider, elbussar och bränslecellsbussar.

Kina satsar hårt på att minska landets svåra problem med luftföroreningar genom ny teknik för bilar och bussar. 30 procent av alla bilar som från och med 2016 köps av statliga myndigheter och institutioner måste således drivas med ”new energy”.

I Norden representeras Yutong av Yutong Eurobus med huvudkontor på Island och med representation i såväl Norge som Sverige.

Företaget planerar också att lansera elbussar för stadstrafik och enligt Yutong Eurobus har de första 12-meters helelektriska stadsbussarna nu beställts från Island.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)