Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sveriges Bussföretag sågar skattehöjning på RME

RME produceras av raps, men nu hotar aregeringen med en skattehöjning på RME som till mer än hälften ska betalas av bussföretagen.

RME produceras av raps, men nu hotar aregeringen med en skattehöjning på RME som till mer än hälften ska betalas av bussföretagen.

Regeringen får hård kritik från Sveriges Bussföretag för sitt förslag om att kraftigt höja skatten på RME, rapsbaserad biodiesel. Förslaget kommer, om det genomförs, att innebära ett hårt slag mot busstrafiken och bygger dessutom på ett felaktigt faktaunderlag, skriver Sveriges Bussföretag till finansdepartementet. Idag körs ungefär var tionde buss i landet på RME.

Sedan år 2010 har antalet bussar som använder RME ökat kraftigt till mer än 1 500 och utgör efter biogas den största orsaken till den kraftiga ökningen av förnyelsebar energi inom busstrafiken.

Den föreslagna skattehöjningen innebär en merkostnad för busstrafiken med ungefär 40 miljoner kronor per år, konstaterar Sveriges Bussföretag. Samtidigt räknar regeringen med att höjningen ökar skatteintäkterna med totalt omkring 70 miljoner.

– Det betyder att busstrafiken står för mer än hälften av dessa beräknade skatteintäkter, konstaterar Sveriges Bussföretag som förvånas över att finansdepartementet inte har tänkt på problemet.

– Ordet buss eller kollektivtrafik nämns överhuvudtaget inte i promemorian. Skatteeffekterna för busstrafiken finns inte heller med i den så kallade konsekvensanalysen, trots att förslaget drabbar särskilt busstrafiken, skriver branschorganisationen.

RME innehåller mindre energi än diesel. Det betyder att det går åt mer RME än diesel för att köra en buss. Det gör, har Sveriges Bussföretag räknat ut, att med den föreslagna skattehöjningen blir RME endast ungefär 75 öre billigar än diesel per liter. Men samtidigt är kostnaderna för RME-drivna bussar högre när det gäller service, underhåll och fordonsanpassning.

– Risken är påtaglig att det blir ekonomiskt olönsamt att använda RME istället för diesel. Det bidrar till att skapa en ohållbar energi- och klimatpolitik, menar Sveriges Bussföretag.

Allra mest kritisk är organisationen dock när det gäller skatte- och energipolitiken i stort.

– Det mest anmärkningsvärda är den ryckighet som präglar skatte- och energipolitiken, vilket allvarligt försvårar investeringsbeslut och gör dessa ytterst riskfyllda. Detta hämmar energiomställningen och leder till en omfattande kapitalförstöring, skriver organisationens branschchef Anna Grönlund till finansdepartementet.

– Flera bussbolag har de senaste åren satsat stort på att ersätta dieselbränsle med rapsolja, RME. Men med förslaget riskerar dessa satsningar nu att bli olönsamma från årsskiftet. Bussföretagen bedriver sin trafikverksamhet i stor omfattning genom långsiktiga avtal och åtagande. Plötsliga skatteändringar på ett bränsle, som är en av de stora kostnaderna för busstrafiken, kan därför starkt påverka lönsamheten.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)