Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en stororder på Borismasters till London

London ska få ytterligare 200 "Borismaster" hybridbussar. Foto: Ulo Maasing.

London ska få ytterligare 200 ”Borismaster” hybridbussar. Foto: Ulo Maasing.

Trafikhuvudmannen i Londonområdet, Transport for London, väntas i veckan fatta beslut om att beställa ytterligare 200 exemplar av den för London specialbyggda dubbeldäckare som populärt kallas Borismaster. Smeknamnet har bussen fått efter Londons stridbare borgmästare Boris Johnson. Egentligen heter bussen New Routemaster och är en hybridbuss helt utvecklad för Londontrafiken. Idag finns nästan  300 New Routemasters i trafik i den brittiska huvudstaden. I april 2016 kommer antalet att vara 800.

New Routemaster konstruerades ursprungligen för att ha konduktör ombord och precis som på föregångaren, den klassiska Londonbussen Routemaster, också ha påstigning bak på en plattform. De nya bussarna ska vara enmansbetjänade. På- och avstigning bak blir fortfarande möjligt, men bara då bussen står vid en hållplats eller står stilla i bilköer. I övrigt kommer bakdörrarna att vara stängda.

Beslutet om att beställa ytterligare 200 New Routemasters kommer samtidigt som den nionde busslinjen hittills i London går över till att enbart trafikeras med New Routemasters, de första med Euro 6-motor som komplement till elmotorn. Det är linje 453 mellan Marylebone station och Deptford Broadway som stegivs kommer att få alla sina bussar utbytta. Under högtrafik trafikeras linjen med 35 bussar.

453:an kommer i likhet med de nya bussar som beställs att ha bakdörrarna stängda under färd och ingen konduktör ombord. Det gäller även en annan linje som trafikeras med New Routemasters, linje 8.

Transport for London uppger att på de linjer som hittills har fått de tidigare dieselbussarna ersatta med New Routemasters har de nya hybridbussarna visat sig vara i genomsnitt närmare 50 procent energieffektivare än de bussar de har ersatt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)