Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittiska Optare siktar på elektrisk dubbeldäckare

I början av sommaren premiärvisade Optare sin nya dubbeldäckare MetroDecker. Nu står det klart att man siktar på att kunna erbjuda en helt batteridriven version av bussen. Foto: Optare.

I början av sommaren premiärvisade Optare sin nya dubbeldäckare MetroDecker. Nu står det klart att man siktar på att kunna erbjuda en helt batteridriven version av bussen. Foto: Optare.

I början av sommaren visade den brittiska busstillverkaren Optare för första gången sin nya dubbeldäckare MetroDecker. Nu står det klart att Optare har siktet inställt på att i framtiden kunna erbjuda bussen i helt elektriskt utförande. Däremot är man inte intresserad av att lansera en hybridversion.

Den buss som Optare visade i London i somras var försedd med en dieselmotor från Mercedes-Benz. Det kommer också MetroDecker att vara när bussen sätts i produktion i början av nästa år. Men för den brittiska facktidningen Bus and Coach Professional avslöjar en av Optares chefer, Tim Hampshire, att man har siktet inställt på att utveckla en helelektrisk MetroDecker som klarar en hel dags trafik på en enda laddning.

Ännu längre fram i tiden kan en version för snabbladdning komma, uppger Tim Hampshire, men till en början avstår Optare från en sådan. Anledningen är att man menar att den infrastruktur och de investeringar som krävs för en satsning på snabbladdade bussar kan bromsa utvecklingen. Därför vill man först visa vad elbussar går för.

Optare ligger också lågt med att utveckla en hybridversion av MetroDecker, i synnerhet som man i första hand har siktet inställt på den stora Londonmarknaden för sin dubbeldäckare. Företaget menar nämligen att den kommande stora ultramiljözonen i London kommer att göra att bussarna ändå
till största delen kör på el. Samtidigt måste de köra omkring med en tung dieselmotor ombord.

Bättre då att skippa dieselmotorn och gå på helt batteridrivet, menar Optare, i synnerhet som Euro 6-motorerna är tyngre än sina föregångare. Företaget uppskattar att en helt batteridriven version av MetroDecker, med batterier som klarar en hel dags drift, kommer att bli cirka 500 kilo tyngre än motsvarande buss med dieselmotor.

Man planerar också att i framtiden lansera en enplansversion av MetroDecker, bland annat med tanke på vissa utländska marknader.

Redan idag har Optare ett stort antal elbussar i trafik och under hösten kommer de första helt elektriska Optarebussarna till Sverige för att sättas i trafik i Karlstad.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)