Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ekman tar bussresan till en ny nivå

Ståndsmässigt. Johan Ekman och hans företag EkmanResor vill lyfta bussresan till en helt ny nivå genom att introducera First Bussness Class.

Ståndsmässigt. Johan Ekman och hans företag EkmanResor vill lyfta bussresan till en helt ny nivå genom att introducera First Bussness Class.

Med siktet inställt på att vinna helt nya kundgrupper till resor med turistbuss satsar Johan Ekman nu på ett lyfta bussresan till en helt ny nivå. Med sitt företag EkmanResor lanserar han nu en komfort och en service som saknar motstycke i svensk bussresenäring: 1st Bussness Class.

Av Ulo Maasing (text och foto)

Jodå, det är rätt stavat. 1st Bussness Class. Chansen är stor att det kommer att bli ett lika välkänt och etablerat begrepp som Ekmanbuss Flexibussitet en gång blev och fortfarande är.

På torsdagen presenterade EkmanResor för första gången sin nya satsning där Johan Ekman förverkligar mycket av det han själv har drömt om när det gäller att utveckla bussresandet.

– Vi siktar på att vinna över dem som idag inte åker buss, de mest inbitna bilisterna, sa EkmanResors marknadschef Per Lundahl när han presenterade bussen och konceptet för inbjudna under en liten lunchtur i Stockholm.

"En suverän satsning", säger MIkael Persson, Sveriges Bussföretag, när han studerar menyn i 1st Bussness Class.

”En suverän satsning”, säger MIkael Persson, Sveriges Bussföretag, när han studerar menyn i 1st Bussness Class.

– Det här är en suverän satsning på att höja turistbussens image och nå nya kundgrupper som är beredda att betala för en högklassig produkt, kommenterade Mikael Persson, Sveriges Bussföretag, som var en av de inbjudna gästerna.

På längre resor med EkmanResors nya dubbeldäckare kommer nedre planet med sina sexton platser att vara reserverat för gästerna som en kombination av vardagsrum/café/bar/restaurang.

Priserna är behagligt måttliga, inte minst om man jämför med vad lågprisflyget brukar ta och sätter kvalité och smak i förhållande till priset. En varmrätt i 1st Bussness Class kostar således 80 kronor.

Stolarna på nedre planet är grupperade fyra och fyra runt bord. Platserna kommer inte att säljas, utan gästerna färdas på övre planet – men har naturligtvis hela tiden tillgång till det nedre.

På kortresor, däremot, kommer även stolarna på nedre planet att säljas.

– Det är nödvändigt om vi ska kunna hålla rimliga priser och samtidigt få ekonomi i verksamheten, förklarar Johan Ekman.

Vinkyl
Men det blir inte plastmackor och mikrovärmd mat som erbjuds. Standarden ligger ett par snäpp högre, liksom när det gäller det mesta i EkmanResors 1st Bussness Class.

Tack vare varmluftsugn kan ”riktig” varm mat erbjudas resenärerna som har en meny att välja från. Kyl och frys finns naturligtvis i det välutrustade köket. Likaså en vinkyl.

Johan Ekman har utbildat sig till sommelier och planerar att arrangera vinprovningar under resorna.

Johan Ekman har utbildat sig till sommelier och planerar att arrangera vinprovningar under resorna.

Johan själv är numera utbildad sommelier och vinentusiast och planerar att under resor också ordna vinprovningar ombord.

– När vi exempelvis reser genom olika vindistrikt kan vi ha vinprovning med viner från just det distriktet, säger han.

På premiärturen gick han själv runt och serverade gästerna vin till lunchen.

– En viktig del av konceptet är att själva resan ska vara en del av upplevelsen för gästerna, inte bara en transportsträcka, förklarar Johan.

Kanske fler bussar
För ungefär åtta år sedan sålde Johan Ekman sitt bussföretag, Ekmanbuss Flexibussitet, till Strömma dit han själv följde med som vd för Strömma Buss.

2012 klev han av jobbet där och i vintras blev han på nytt egenföretagare i resebranschen med bussresor som bas.

När bussmagasinet.se intervjuade honom i februari i år förklarade Johan Ekman att han inte planerade att på nytt äga bussar. Men han höll dörren på glänt. ”Möjligen en buss, men inte just nu”, sa han.

Nu kan han tänka sig fler.

– Egentligen bör jag ha två, inte minst för att ha en backup om det skulle blir problem med en buss. Om jag mot förmodan skulle bli stående med den nya bussen finns det inget på marknaden som håller samma standard. Men mer än tre bussar ska jag absolut inte ha.

Hur kategoriskt ”absolut” är återstår naturligtvis att se.

Stolarna är mycket komfortabla och utformade av Johan Ekman själv i samråd med grupper av resenärer.

Stolarna är mycket komfortabla och utformade av Johan Ekman själv i samråd med grupper av resenärer.

Unik buss
Den buss EkmanResor nu har skaffat sig är unik för Sverige och i mångt och mycket ett resultat av en rad krav från Johan Ekman själv.

– Jag har ansträngt mig mycket för att få en buss som är så resenärsvänlig som möjligt och där jag hela tiden har tänkt på olika lösningar och detaljer ur resenärens synvinkel.

– Stolarna, till exempel, har jag utformat själv eftersom jag inte tyckte att det fanns tillräckligt bra stolar på marknaden. Och vi har låtit massor av resenärer, smala och tjocka, långa och korta, gamla och unga prova stolar och komma med kritik och förslag.

– Det är ett problem för branschen att de som driver bussföretag eller arrangerar resor sällan eller aldrig upplever sin egen produkt som resenär.

Själva bussen är VDL:s dubbeldäckare Synergy som till det yttre egentligen inte ser särskilt annorlunda ut – bortsett från en världskarta på sidorna där EkmanResors resmål finns med.

Och så, förstås, en stor adresslapp på aktern med texten 1st Bussness Class.

– Det här kommer att bli en succé, säger Mikael Persson.

Ingen trång skrubb i en smal trappa. Toaletten i 1st Busness Class är rymlig och lätt att nå genom att dörren kan göras extra bred.

Ingen trång skrubb i en smal trappa. Toaletten i 1st Bussness Class är rymlig och lätt att nå genom att dörren kan göras extra bred.

Sobert och tillgängligt
På nedre planet finns det välutrustade köket, sexton platser grupperade runt bord samt en rymlig toalett som är lätt att använda även för den som har en funktionsnedsättning genom att dörren kan göras extra bred.

Här är det inte fråga om någon trång skrubb som nås via en smal trappa.

Även i övrigt har nedre planet god tillgänglighet för funktionsnedsatta med rullstolsramp vid mittdörren. En av sittgrupperna kan lätt monteras bort till förmån för rullstolsburna gäster.

På övre planet finns 51 läderklädda och sobert färgsatta fåtöljer, alla med mycket hög komfort och rejält avstånd till stolen framför. Vid varje stolspar finns eluttag.

Stolarna går naturligtvis att skjuta i sidled, har ben och fotstöd och ett nackstöd som är reglerbart i höjdled och med huvudstöd som kan vikas ut i önskad vinkel.

– Det här är en av de detaljer som vi har arbetat mycket med. Jag var inte nöjd med de lösningar som fanns på marknaden. Vi höll nog på att driva VDL till vansinne, skrattar Johan.

Bussen är utrustad med ett avancerat underhållningssystem.

Bussen är utrustad med ett avancerat underhållningssystem.

Avancerat underhållningssystem
För varje resenär finns också ett avancerat underhållningssystem med touchskärm i stolsryggen framför. Skärmen kan vinklas efter behag så att den alltid är bekväm att titta på, oavsett hur mycket bakåt resenären framför fäller sitt ryggstöd.

Systemet är långt mer avancerat än vad många flygbolag erbjuder sina långresekunder. Filmer, musik, annan underhållning, spel… Gästerna ombord har ett mycket stort utbud att välja på.

Den spelsugne kan också välja att spela med medresenärer om han eller hon så önskar.

– Avgörande för att mitt val föll på en VDL Synergy var att VDL var den enda tillverkare som kunde specialdesigna bussen som jag ville ha den, inte minst när det gäller underhållningssystem och toalett. Setra var med länge i matchen, men nådde inte ända fram, förklarar Johan.

Redan på fredagen, dagen efter visningen, rullar bussen iväg på en tiodagarsresa till Costa Brava. Flertalet av resenärerna är inställda på en vanlig turistbuss och vet inte att de kommer att få resa med EkmanResors nya koncept.

De läderkläddda fåtöljerna är mycket bekväma med stöd för såväl ben som fötter.

De läderkläddda fåtöljerna är mycket bekväma med stöd för såväl ben som fötter.

– Det ska bli väldigt intressant att få höra deras kommentarer och reaktioner, säger Johan Ekman.

Helst vill han att bussen till 100 procent ska gå i EkmanResors egna programresor. Men han säger sig samtidigt vara medveten om att det knappast är realistiskt.

– Når vi 80 procent får vi vara nöjda. Och jag blir bara glad om andra arrangörer och bussföretag gör liknande satsningar som vi. Jag har mycket hellre bra konkurrenter än dåliga, skrattar Johan Ekman.

Som för första gången på år och dag missar en bussmässa i Sverige. Men hur gästerna upplever hans satsning på 1st Bussness Class är viktigare.

För den som känner Johan Ekmans passion för bussar säger det en hel del.

Läs också vår intervju från i vintras med Johan Ekman.

Sober läderklädsel präglar de komfortabla fåtöljerna. På övre planet finns 51 sittplatser.

Sober läderklädsel präglar de komfortabla fåtöljerna. På övre planet finns 51 sittplatser.

Nackstödet är en av de detaljer som Johan Ekman själv har låtit utveckla.

Nackstödet är en av de detaljer som Johan Ekman själv har låtit utveckla.

På bussidan finns en världskarta med EkmanResors resmål.

På bussidan finns en världskarta med EkmanResors resmål.

1st Bussness Class.

1st Bussness Class.

 

 

 

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)