Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enrique Peñalosa: Kampen om gaturummet en fråga om demokrati

"En buss ska aldrig behöva fastna i biltrafiken. Det är fullständigt odemokratiskt", förklarade Enrique Peñalosa på Persontrafikmässan. Foto: Ulo Maasing.

”En buss ska aldrig behöva fastna i biltrafiken. Det är fullständigt odemokratiskt”, förklarade Enrique Peñalosa på Persontrafikmässan. Foto: Ulo Maasing.

”I alla demokratiska länder slås det fast i konstitutionen, grundlagen, att alla människor är lika värda. Men om det verkligen är så bör ju en buss med 100 passagerare ha rätt till ett hundra gånger så stort utrymme på gator och vägar som en bil med en passagerare”. Den världsberömde kollektivtrafikgurun och tidigare borgmästaren i Colombias huvudstad Bogotà drog sig inte för att sätta saker på sin spets när han på tisdagen var huvudtalare på mässan Persontrafik i Stockholm.

Hur man bygger och driver kollektivtrafik är i hög grad en demokratifråga och en fråga om hur vi vill ha våra städer och vilka liv vi vill leva, hävdade Peñalosa inför en fullsatt sal på Persontrafik.

– Kollektivtrafik är ett medel inte att lösa städernas trafikproblem utan för att ge människor mobilitet. Stora stadsmotorvägar är som giftiga floder som ingen vill vara nära. Enda sättet att lösa städernas trafik- och mobilitetsproblem är att begränsa biltrafiken och det enklaste medlet att göra detta är att införa parkeringsrestriktioner,  menade Peñalosa.

– Att samhället ska tillhandahålla parkeringsplatser för bilar är ingen grundlagsskyddad mänsklig rättighet, lika lite som att samhället ska se till att alla har plats för ett piano hemma. Ändå ger de flesta städer mer plats för parkerade bilar än för människor.

Vilken kollektivtrafik ska vi då satsa på, frågade Peñalosa och gav själv svaret:

– Spårtrafik är vacker, gullig, tjusig och dyr. Bussen kan göra allt det som spårtrafik kan göra, åtminstone på avstånd under 30 kilometer.  Men man måste ge bussen den plats den förtjänar i gaturummet, deklarerade Peñalosa.

Därmed återkom han till demokratiaspekten.

– För 90 år sedan hade kvinnor inte rösträtt, och det ansågs helt normalt trots att det var djupt odemokratiskt. På samma sätt är det fullständigt odemokratiskt att låta bussar fastna i biltrafiken. Det ska aldrig tillåtas ske, sa Peñalosa och drog ner en kraftfull applåd.

Bussmagasinet.se återkommer med en fyllig intervju med Enrique Peñalosa på måndag!

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)