Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatta domstolsturer kring Borås Lokaltrafik

Borås Lokaltrafik: Så länge det finns liv finns det hopp. Bild: Borås Lokaltrafik.

Borås Lokaltrafik: Så länge det finns liv finns det hopp. Bild: Borås Lokaltrafik.

De rättsliga turerna kring det kommunägda bussföretaget Borås Lokaltrafik, BL, fortsätter och blir allt mer svåröverskådliga.  Men BL har råkat ut för ännu en motgång när det gäller Västtrafiks upphandling av stadsbusstrafiken i Borås. Högsta förvaltningsdomstolen ger inte BL prövningstillstånd och vägrar således att ta upp ärendet till behandling. Nu hamnar ärendet på nytt hos förvaltningsrätten.

Bakgrunden är att BL i fjol förlorade Västtrafiks upphandling av stadstrafiken i Borås, trots att BL:s bud var något billigare än vinnaren Nobinas.. Därmed skulle  BL helt slås ut från marknaden. Västtrafik ansåg att Nobinas kvalitet var högre än BL:s.

BL överklagade upphandlingen hos förvaltningsrätten och fick rätt där, men Västtrafik gick vidare till kammarrätten eftersom man ansåg att förvaltningsrättens dom innebar ett underkännande av den upphandlingsmodell som Västtrafik använde och även hade använt i andra upphandlingar.

Kammarrätten gick på Västtrafiks linje, men BL begärde då att högsta förvaltningsdomstolen skulle överpröva kammarrättens beslut. På måndagen kom dock högsta förvaltningsdomstolens besked att man inte beviljar BL prövningstillstånd. Därmed står kammarrättens dom fast.

Men nu ska förvaltningsrätten först reda ut om vissa frågetecken finns kvar som aldrig rätades ut i domstolens första ställningstagande. Om domstolen kommer fram till ett beslut som går emot BL har BL en möjlighet att på nytt överklaga till kammarrätten.

– Rent praktiskt är det inte kört än. Rättsprocessen pågår fortfarande, även om det är ett avbräck, säger BL:s vd Lars Holmqvist till Borås Tidning.

Och så länge rättsprocesserna pågår är det BL som kör stadsbussarna i Borås.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)