Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer nya Solaris Urbino

Här kommer nya Solaris Urbino p bred front på en testbana utanför Sitges i Spanien. Bussen visas i ledbussversion på Persontrafikmässan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Här kommer nya Solaris Urbino p bred front på en testbana utanför Sitges i Spanien. Bussen visas i ledbussversion på Persontrafikmässan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Det är bara att välja: el eller diesel, gas eller hybrid. Eller trådbuss. När Solaris nu lanserar den nya generationen av sin framgångsrika stads- och regionbuss Urbino är bussen från början byggd för valfri drivlina. På Persontrafik i Stockholm visar man Urbino 18, alltså nya Urbino i ledbussutförande, men i veckan presenterade man Urbino 12 för utvalda journalister i Sitges, Spanien. Och det är i praktiken en ny buss som Solaris nu lanserar, inte bara en Urbino med ansiktslyftning – även om det är lätt att se att det är en buss från Solaris.

AV Ulo Maasing i Sitges (text och foto)

Frontrutan på nya Solaris Urbino har kvar den karakteristiska nerdragningen på höger sida även om kurvningen är mjukare. Rutan är också större än tidigare vilket ger föraren bättre sikt, i synnerhet som förarplatsen är placerad fem centimeter högre än tidigare vilket gör en betydande skillnad. På begäran går frontrutan dessutom att få delad.

Nya Solaris Urbino 12
– tekniska data

Längd: 12 000 mm
Bredd: 2 550 mm
Ståhöjd: 2 750 mm
Totalhöjd: 3 100 mm
Bruttovikt: 19 000 kg
Överhäng fram: 5 900 mm
Överhäng bak: 2 700 mm
Hjulbas: 5 900 mm
Motor: DAF MX-11 (PACCAR), 10,8 liter, 271 kW, alternativt: Cummins ISB6.7E6 Euro 6, 6,7 l, 209 kW.
Växellåda: Voith DIWA.6 automat
Bränsletank: 350 l
AdBluetank: 50 l
Framaxel: ZF RL 82 EC
Bakaxel: ZF AV 132
Antal sittplatser: 33
A/C: 1xKonvekta UL500

Från linjevagnen Interurbino har man hämtat den nya designen av hjulhusen. Även bakpartiet har förnyats, liksom taklinjen och fronten i övrigt.

Nya Urbino kan fås både som låggolvs- och lågentrébuss. Båda versionerna har samma standardiserade exteriör med ett mer dynamiskt utseende än dagens Urbino. Vad man tycker om utseendet är naturligtvis en smakfråga, men själva gillar vi den nya designen. Sedan kan man naturligtvis fråga sig hur den kommer att upplevas när tiden har gått några år.

Urbino har med andra ord fått ett klart modernare utseende, men förnyelsen sträcker sig mycket längre än så. Det gäller både teknik, förarplats och passagerarutrymme.

I Sitges presenterade man Urbino 12 med de två motoralternativ som lanseras allra först, båda euro 6-dieslar.

Det var dels en DAF MX11 med Voiths DIWA6 automatlåda, dels Cummins IBS6.7 likaså med DIWA6.

Solaris och Voith har en mångårig historia av samarbete. 1996 sålde Solaris sina första bussar med växellåda från Voith. Det var 72 stadsbussar till den polska staden Poznan. Idag finns växellådor från Voith i mer än 7000 Solarisbussar.

Nya Urbino 12 har en modernare, mer dynamisk exteriör, samtidigt som bussen är fem centimeter lägre än föregångaren.

Nya Urbino 12 har en modernare, mer dynamisk exteriör, samtidigt som bussen är fem centimeter lägre än föregångaren.

Ljusare och rymligare
För passagerarna är nya Solaris ett lyft. Trots att bussen med sin totalhöjd på 3100 millimeter faktiskt är fem centimeter lägre än föregångaren är interiören både luftigare och rymligare.  Raka väggar och ett plant tak bidrar till luftigheten.

Ståhöjden inne i bussen är 2750 mm. Ingen risk att ens långa personer ska behöva böja på nacken…

Ståhöjden inne i bussen är 2750 mm.

Ståhöjden inne i bussen är 2750 mm.

Utan att göra några mätningar upplevde vi bullernivån inne i bussen som behagligt låg. Även om man satt längst bak intill motorn under acceleration gick det problemfritt att föra ett samtal över mittgången utan att behöva höja rösten.

Förarplatsen är placerad 5 centimeter högre än tidigare och har en digital instrumentbräda.

Förarplatsen är placerad 5 centimeter högre än tidigare och har en digital instrumentbräda.

Placeringen av mittdörren kan varieras efter kundens önskemål och i tvådörrarsversion kan den bakre dörren placeras betydligt längre bak än på dagens Urbino. Dörrarna är också bredare än på ”gamla” Urbino.

Ingångsdörren kan fås upp till 1250 mim bred och med nigning får man en instegshöjd på 20 centimeter.

Bra för komforten och tillgängligheten i stadstrafik är också att av de 33 sittplatserna är 16 placerade på det plana golvet i främre delen av bussen, alltså inte på podestrar.

Nya Urbino 12 är Nyservicevänlig eftersom luckorna kan fällas upp i 170 graders vinkel.

Nya Urbino 12 är Nyservicevänlig eftersom luckorna kan fällas upp i 170 graders vinkel.

På föregångaren var 10 av sittplatserna podesterfria.

Avsevärt lättare
Samtidigt har passagerarkapaciteten på 12-metersversionen ökat från 104 till 110 personer, även om det då förmodligen känns skapligt klaustrofobiskt.

Att Solaris har kunnat öka kapaciteten beror bland annat på att nya Solaris Urbino är drygt 700 kilo lättare än föregångaren.

– Vi har lyckats minska vikten från 10 890 kilo till 10 170, främst genom en ny ram som är både lättare och starkare. Det innebär också en minskad bränsleförbrukning, berättar Solaris marknadschef Martin Gruber.

– Förutom att förarplatsen är högre placerad är den bättre isolerad, har en bättre ergonomi och mer plats för elektriska apparater, tillägger han.

På de bussar som visades upp i Sitges var instrumentbrädan helt digitaliserad.

Bussens lägre totalhöjd gör också att den går stabilare på vägen eftersom tyngdpunkten ligger lägre än tidigare.

Solaris har dessutom ansträngt sig för att åstadkomma en jämnare viktfördelning mellan fram- och bakaxel. Det har skett genom att samtliga tryckluftstankar har placerats i bussens framparti. Bränsletanken på 350 liter är placerad över ett av de främre hjulhusen. AdBluetanken rymmer 50 liter.

All belysning, både exteriör och interiör, utgörs av LED-lampor.

Instegshöjden är 20 centimeter vid nigning.

Instegshöjden är 20 centimeter vid nigning.

För att göra service och underhåll enklare går  sidoluckorna nu att öppna i en vinkel av 170 grader vilket säkert servicepersonal uppskattar.

Först introduceras nya Urbino i 12- och 18-meters dieselversion med produktionsstart i början av 2015. Senare kommer en rad nya versioner att lanseras. Redan nu har företaget fått sina första order på bussen från tyska operatörer.

Inte minst med tanke på Solaris framgångar hittills på den svenska marknaden bör även nya Urbino ha mycket goda möjligheter att bli en vanlig syn på svenska gator och vägar.

Ur passagerarsynvinkel är det en angenäm bekantskap.

Lägre höjd, mer dynamisk design präglar Urbino 12.

Lägre höjd, mer dynamisk design präglar Urbino 12.

Designen på hjulhusen är hämtad från linjevagnen Interurbino.

Designen på hjulhusen är hämtad från linjevagnen Interurbino.

Nya Urbino har ett karakteristiskt utseende.

Nya Urbino har ett karakteristiskt utseende.

Två gånger Urbino 12.

Två gånger Urbino 12.

Tillgängligheten för service är mycket god.

Tillgängligheten för service är mycket god.

Elcentralen.

Elcentralen.

Även bakpartiet har fått ett nytt utseende.

Även bakpartiet har fått ett nytt utseende.

Urbino på testbanan utanför Sitges.

Urbino på testbanan utanför Sitges.

Stadstrafik.

Stadstrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)